Boligreportage

Arkitektens farverige 50’er-villa

Arkitekten Anders Barslund overtog arkitekten Olaf Hansens hus fra 1950, og ny magi opstod. Huset med de mange fine modernistiske aftryk var den helt rigtige legeplads til nye eksperimenter med farver og rum.

Arkitekt Anders Barslund har et crush på den modernistiske arkitektur, som slog igennem herhjemme i 40’erne og 50’erne. Og så er han vild med at bruge farver, vel at mærke farver, der er valgt med omtanke. Så da han for et par år siden overtog huset i Sorgenfri nord for København, var banen kridtet op til, at han kunne gå i gang med at prøve sine idéer af.

Huset er tegnet og bygget i 1950 af arkitekten Olaf Hansen, der boede her til sin død i 2010. Det er et hus med utroligt mange kvaliteter, som tydeligt bærer præg af, at her har en arkitekt tænkt over tingene fra starten. Anders Barslund nævner begejstret det fine japansk-inspirerede indgangsparti, som er typisk for efterkrigstidens arkitektur, der netop hentede meget inspiration fra Japan. Og inde i huset lovpriser han de indbyggede skabe, som vi i dag skal betale svimlende summer for, hvis vi skal have noget i blot tilnærmelsesvis samme kvalitet. Derfor har de fleste af husets skabe også overlevet den omfattende ombygning, som huset trods alt har gennemgået. For indrømmet, indretningen passede ikke helt til en moderne families behov i 2014.

Væggens farve er inspireret af tegltagene på husene overfor, for når man skal finde en farve til et rum, er det altid en god idé at kigge ud af vinduet og se på farverne udenfor. På den måde skaber man en sammenhæng mellem ude og inde.

– Jeg så mange muligheder for at lege og eksperimentere i det her hus, og jeg er glad for, at jeg fik overtalt min hustru til, at vi skulle købe det, fortæller Anders Barslund, der er medlem af Danske Boligarkitekter.

Set fra vejen ser huset stort set ud, som da det blev bygget, men indvendigt er der sket markante ændringer. Et nyt køkken med skabe i samme stil som de gamle er bygget op i det, der tidligere var en kombineret hall og forstue med pejs. Køkkenet ligger nu i åben forbindelse til stuen. Det hele er reelt ét stort rum, men det virker alligevel, som om der er flere rum i rummet. Trappen til førstesalen er også flyttet, og Olaf Hansens oprindelige trappe er erstattet med en ny, som på mange måder i langt højere grad signalerer 50’er-arkitektur med de lyse balustre og det blanke, sorte gelænder.

Netop trofastheden mod tankerne bag og sjælen i det oprindelige hus, som Olaf Hansen tegnede og byggede for næsten 65 år siden, har været det allervigtigste for Anders Barslund igennem hele renoveringen.

FAKTA OM OMBYGNINGEN

Familien fik: Total­re­novering af arkitekt­tegnet villa fra 1950 med ny og mere funktionel plan­løsning. Nyt silde­bens­parket­gulv i køkken-al­rum og stue samt gæste­værelse. To nye terrasse­døre i stuen og et ekstra vindue ved køkkenet ud mod haven. Akustik­plader i loftet. To nye bade­værelser. Et snedker­bygget for­ramme-køkken, der ligner husets op­rinde­lige skabe. Ny trappe og ind­gangs­parti. Ud­skift­ning af alle radia­torer til nye og mere energi­venlige.

Materiale­valg ind­vendigt: Gulve fra Timber­man, in­ventar i køkken og bad fra snedker­firmaet Peter Klint, trappe fra Gel­sted Tømrer og Snedker v. Johnny Larsen. Radia­torerne er fra Brenner Atol og ligner de op­rinde­lige støbe­jerns­radia­torer. Energi­ven­lige termo­stater, Dan­foss Living Connect. Alle vægge og paneler er malet med maling fra Farrow & Ball.

Bygge­pris: Anders Bars­lund vur­derer, at hele om­byg­ningen af både hus og garage har kostet ca. 1,8 mio. kr.

Ingen hvide vægge

Ikke mindst i farvevalget har 1950’ernes arkitektur været en stor kilde til inspiration. I dette hus er helt hvide vægge, som vi danskere ellers sværger til, nemlig totalt fraværende.

Egentlig var det en orange væg i stuen, som satte arkitekten i gang med at eksperimentere med farvevalget. Den gamle arkitekt Olaf Hansen havde nemlig også sans for farver. I dag er væggen således stadig orange, malet i den ret heftige Charlotte’s Lock fra det navnkundige engelske malerfirma Farrow & Ball, som Anders Barslund sværger til.

– Væggens farve er inspireret af tegltagene på husene overfor, for når man skal finde en farve til et rum, er det altid en god idé at kigge ud af vinduet og se på farverne udenfor. På den måde skaber man en sammenhæng mellem ude og inde, fortæller Anders Barslund.

Han begræder danskernes trang til at bruge hvidt overalt. Røde og gule mursten bliver i stor stil pudset over med hvidt i disse år, og indvendigt har vi også en tendens til at bruge for meget hvidt. Anders Barslund kalder det “hellerupficering” med en let hentydning til, at vi alle gerne vil bo i noget stort og hvidt.

– Det er synd, for de berømte danske modernistiske arkitekter som Finn Juhl og Arne Jacobsen var jo netop ikke bange for at bruge farver. Finn Juhl malede fx lofterne i sit hus i forskellige farver, siger Anders Barslund.

Væggene i hans hus fremstår fuldstændig matte og glatte og afgiver stort set ingen reflekser, fordi de er malet i en glans 2, som normalt bruges til lofter, mens matte vægge typisk males i en glans 5.

– Det er da heller ikke noget, som jeg anbefaler til mine kunder, for væggene er meget modtagelige for snavs. Men så må jeg blot male over lidt oftere, det tager jeg med.  Jeg vil godt anholde den tendens i tiden, at alt skal være vedligeholdelsesfrit, når det handler om vores bolig. Der er jo ingenting, som er vedligeholdelsesfrit, heller ikke vi mennesker, lyder det fra Anders Barslund.

I stedet for den evindelige tale om vedligeholdelsesfrie boliger, vil han hellere fokusere på de ting i boligen, der tilfører et hjem sjæl og personlighed.

– Vi skal forledes og charmes til at opleve rumforløb. Former, lys og farverne skal alle bidrage til at skabe nysgerrighed, overraskelser og åbenbaringer.

Jeg så mange muligheder for at lege og eksperimentere i det her hus

Arkitektens bedste farveråd

  • Syd­vendte rum med meget sol­lys kan stort set males i alle farver, mens man i nord­vendte rum, hvor der ude­lukkende kommer himmel­lys, helst skal bruge varme farver.
  • Vær ikke bange for at bruge mørke farver i mellem­gange og lignende. Rummene er ude­lukkende til trans­port og skal netop trække dig hen mod lyset i de andre rum.
  • Lad dig in­spirere af farverne uden for vinduet – f.eks. et gran­træ eller et rødt tegl­tag på den anden side af vejen. På den måde ud­visker du over­gangen mellem ude og inde.
  • Brug meget mørke farver, hvor noget skal træde i bag­grunden – et godt eks­empel i huset her er den mørke radi­ator under vinduet og den ene væg på trappe-reposen, som er malet i den grå farve Mouse’s Back.
  • Blå farver er typisk kolde, men kan med lidt held bruges i syd­vendte værelser, hvor der kommer meget sol­lys ind.
  • I viktualie­rummet eller spise­kammeret har Anders Bars­lund også malet med en blå farve kaldet Dix Blue. Den blå farve, som vi kender fra Madam Blå og andre køkken­ting, har en prak­tisk for­klaring: Fluer fore­trækker typisk flader med varme farver, derfor blev køkken­tøjet malet blåt.

Kilde: Anders Bars­lund

Anders  Barslund

Anders Barslund

Få vores BYGGEGUIDE gratis

Modtag konkret hjælp til dit byggeprojekt med vores BYGGEGUIDE, som vi sender med, når du tilmelder dig nyhedsbrevet.

Venligst udfyld en valid e-mail

Tak. Du er tilmeldt nyhedsbrevet.