Kontakt Arkitekten
Rasmus Skaarup

Bliv ringet op gratis af Rasmus Skaarup

Selvbygget er velbygget

Den store container ud mod vejen vidner stadig om en tid med bygge­rod og midler­tidige løsninger, men Familien Lauth er for længst faldet til i deres selv­byggede hus, der alle­rede har lagt rum til flere festlige sammen­komster.

Af: Gitte Nielsen
Foto: Christina Kayser Onsgaard

Birketræet blev installeret, før huset var bygget færdigt og lukket helt af, og er Rikke Lauths idé. Det byder velkommen i den store hall med trappe op til førstesalen.

Steen Lauth er selvstændig tømrer, men det var egentlig ikke drømmen om selv at bygge hus, der gjorde, at familien havnede i landzone-kvarteret uden for Herlev med skøn ud­sigt til marker og Hare­skoven. Steen og hustruen Rikke havde kort forinden flyttet deres tre døtre til en Rudolf Steiner-skole i området, og de blev hurtigt trætte af at køre i pendul­fart mellem deres gamle hus i Brønshøj og pigernes nye skole i Herlev. Samtidig havde de begge et stort ønske om at bo et sted med mere natur. De købte grunden, hvor der lå et lille A-hus, og boede i huset en kort periode. Men ret hurtigt blev det dog besluttet, at det skulle rives ned og erstattes af et nyt.

Mange af de kreative løsninger udspringer af, at der skulle tænkes i billigere løsninger.

FAKTA OM HUSET

Arkitekt: Rasmus Skaarup, 2r Arkitekter.

Størrelse: 225 m² samt ud­hus på 35 m²

Type: Halv­andet plan med sadel­tag.

Proces: Rikke Lauths far, der er arkitekt, tegnede de første skitser til huset. Her­efter blev arkitekt Rasmus Skaarup ind­draget i pro­jektet, og her­fra begyndte tingene at ud­vikle sig. Steen Lauth er tømrer og har selv bygget huset.

Materialer ud­vendigt: Tag- og facade­­beklædning i coatede stål­plader fra Lindab, special­frem­stillede glas­partier med 3-lags-glas til gavlene.

Materialer ind­vendigt: Akustik­lofter fra Moelven. Køkken- og skabs­elementer er snedker­fremstillet.

Energi: Huset op­fylder 2020-energi­krav, og har et kom­bineret jord­varme- og sol­celle­anlæg. Sol­fangere til op­varmning af vand.

Arkitekt­honorar: Ca. 75.000 kr.

Bygge­pris: Ca. 2,5 mio. kr. (selv­byg!)

Venstre: Rikke og Steen går meget op i madlavning og går derfor heller ikke ned på udstyr. Den industrielle dampovn i væggen er fra Convotherm, mens Steen Lauth selv har designet den store emhætte, som han derefter fik udført hos en smed. Bemærk de fine fronter langs køkkenbordet, her er brugt overskydende lameller fra listeloftet. Højre: Arkitekt og bygherrer var ikke stemt for en mere traditionel afskærmning med glas. En boligreportage inspirerede dem i stedet til denne løsning med balustre i sejlgarn. Det smukke gelænder i træ og stål har Steen Lauth og arkitekt Rasmus Skaarup også designet.
“Der løber 70’er-blod i familiens årer,” er Steen Lauths kommentar til, at køkkenet blev orange. Han har selv tegnet og udført det med kyndig assistance fra møbelsnedker Christian Riis. Køkkenet er også inspireret af det kendte snedkerkøkkenbrand Garde Hvalsø, som Steen Lauth også har rådført sig med undervejs. Både lamper og opvaskemaskinen har fået en gang orange sprøjtemaling for at matche køkkenelementerne.

Steen Lauth skulle selv stå for byggeriet, og da Rikke Lauths far er arkitekt, var det oplagt, at han tegnede de første skitser til huset.

– Jeg ville gerne bygge et længehus. Projektet har dog udviklet sig, især efter at 2r arkitekter med Rasmus Skaarup og Rasmus Frimer Andersen blev inddraget. De kom med mange både kreative, elegante og funktionelle udspil, som har fået det hele til at hænge bedre sammen, fortæller Steen.

Da det gamle hus var revet ned, flyttede familien først i campingvogn på grunden. Senere, da det lille udhus stod færdigt, flyttede de midlertidigt derind.

Bortset fra viktualierummet, hvortil der er adgang bag køkkenet, består førstesalen af ét eneste langstrakt rum med trappe i begge ender. Den trekantede glasfacade indrammer smukt det grønne udenfor.

Det tager tid at bygge sit eget hus – i dette tilfælde omkring to år – og derfor besluttede familien at flytte over i det store hus, inden alt var helt færdigt. Steen Lauth tog fri et lille halvt år for udelukkende at hellige sig sit eget husbyggeri, men i resten af byggeperioden har han skullet passe sit enmandsfirma og så bygge videre på sit eget hus om aftenen og i weekender.

– Det har da været hårdt med dobbeltarbejde, især når vi hele tiden skulle passe på, at vores budget blev holdt, indrømmer han.

Men når han tænker tilbage, er det dog påfaldende, at mange af de kreative løsninger netop udspringer af, at der skulle tænkes i billigere løsninger.

Det er et hus skabt til fest og mange mennesker, og det er sådan vi kan li’ det.

HER HAR VI IKKE SPARET

Glas­partier i gavlene. De store 3-lags-glas­facader i begge gavle var kost­bare, men vigtige for husets arkitek­tur.

Akustik-loftet. På grund af husets dobbelt­høje rum, vidste vi, at det er vigtig med gode lyd­løsninger. Derfor er der træ på både gulvet og i loftet. Liste­loftet fra Moelven er normalt en dyr løsning, men her har vi sparet ved selv at få skåret listerne ud.

Belysning. Vi går meget op i lys og har fået råd­givning fra lys­arkitekt Asger Bay Christensen fra ABC Lys og har over­vejende ind­rettet med hans lamper.

HER HAR VI SPARET

Facade­beklædningen. Vi valgte metal­plader, fordi vi synes de fungerer arkitek­tonisk, men det var også en billig løsning, og så er den ved­lige­holdelses­fri.

Bade­værelse og arma­turer. Vi har fra­valgt de dyre mærker og er gået efter det enkle og billige, som fungerer fint.

Køkkenet. Nok er det et snedker­køkken, men da jeg selv har bygget på det, ender det med at blive til samme pris som et Ikea‐køkken. Her har jeg over­vejende brugt kryds­finer, som jo ikke noget dyrt materiale.

Venstre og midten: Den brede siddeplads i kvisten ved vinduet er populær til afslapning. Bemærk de fritlagte spær i krydsfiner, som understreger det naturlige udtryk og afslører husets DNA. Højre: Pladespilleren har fået plads på den gamle høvlebænk, en direkte reference til, at her bor en musikglad familie, hvis eneste mandlige medlem er tømrer. Lampen stammer fra det værksted, der hørte til det oprindelige hus på grunden.
Venstre og midten: For at spare omkostninger har Steen Lauth selv skåret lamellerne ud på loftet, som er fra firmaet Moelven. Det var en lang og sej proces at sætte dem op. Til gengæld har det imponerende skrå listeloft en smuk skulpturel effekt, og det frembringer nogle imponerede kig gennem det langstrakte rum. I loungeafdelingen kan man slappe af ved pejsen og samtidig nyde rummet. Højre: I begge ender af huset er der en trappe til at forbinde førstesalen med underetagen. Lineal-dekorationen på trappen er Rikke Lauths værk. Hun var træt af skuffer med linealer, der roder. Linealerne stammer i øvrigt fra Steens mor, der var teknisk tegner, før alt foregik på computer.

De 225 kvadratmeter er indrettet, så førstesalen er ét langt rum, der rummer både køkken og stue. I underetagen er der fire værelser, to badeværelser og et bryggers. Dertil kommer to åbne rum – ét i hver ende – hvor der er dobbelt loftshøjde. Det ene fungerer som kombineret hall og musikøverum. I det andet gavlrum er der en skøn hjemmearbejdsplads med udsigt til den gamle have.

– Grunden ligger ret lavt, derfor har vi placeret opholdsrummene oppe i lyset, hvor vi har glæde af udsigten gennem de store glasgavle. Nedenunder, hvor der er lidt mørkere, har vi så værelserne, og det fungerer fint, fortæller Steen Lauth.

Soveværelset og børnenes værelser ligger på rad og række i underetagen og har en lidt huleagtig karakter. Her er vi hjemme hos Matilde på 17. En birkegren gør det ud for et garderobestativ.

Også de åbne rum både i den nederste og den øverste etage fungerer fint for familien, for selv om der er meget åbent, er det altid muligt at finde sin egen fredelige krog. Træ på både loft og gulv betyder nemlig, at akustikken er perfekt, noget som Steen og Rikke Lauth også har prioriteret højt i byggeriet.

– Vi er hele tiden med på sidelinjen i hinandens liv, selv om vi gør noget forskelligt. Pigerne kan spille deres musik i den ene ende af huset, mens vi kan sidde og snakke i køkkenet på etagen ovenover. Det er et hus skabt til fest og mange mennesker, og det er sådan vi kan li’ det, siger Steen Lauth.

Både tag og facade er beklædt med de coatede stålplader og giver huset sit monolitiske udtryk – som hugget i sten. Vinduerne i de forskellige formater bryder den mørke facade. Kvisten, der nærmest vokser ud af huset, giver dynamik og spil i facaden med de mørke plader og fungerer samtidig som udhæng over hoveddøren.