Projekt

The Farm - Komplet ombygning af et gårdhus på heden i Vestjylland

  • Æstetisk sammenhæng
  • Bedre udnyttelse af m2
  • Bedre sammenhæng med uderum

Historien om det her, helt særlige, gårdhus på heden begynder egentlig i et parcelhus i Jylland. Her var arkitekt Anders Barslund blevet inviteret hjem til ægteparret, der gerne ville have hjælp til en tilbygning.
”Vi sad sammen og kiggede på tegninger og jeg foreslog dem et par løsninger, men til sidst spurgte jeg dem, om de overhovedet hørte hjemme der? Eller om ikke, de skulle flytte? Jeg udfordrede simpelthen hele deres præmis for, om det sted de boede, nu også var det rigtige for dem,” fortæller Anders Barslund.
Kort tid efter ringede parret igen til Anders. Denne gang for at fortælle, at de havde købt et et hus ude på heden fra 1972. Det var bygget i gårdsstil og lå i landlige omgivelser – og her skulle Anders nu hjælpe dem med at indrette den gamle lade til gæsteværelser. Klip til otte år senere, hvor telefonen ringer på Anders Barslunds tegnestue.
”Det var parret, der ringede igen, for nu begyndte de gamle 70’er-gulvvarmerør at springe læk i huset. Så nu skulle hele hovedhusets 250 kvm ryddes, og hvorfor så ikke gentænke det hele i den anledning,” husker Anders Barslund.

Sku ikke hunden på hårene
At landhuset er blevet ’gentænkt’, som arkitekten siger, er nærmest en underdrivelse. Huset har gennemgået en ekstrem ombygning, der har givet anledning til en unik ny arkitektur. Indenfor – for udefra ånder der stadig landboidyl med røde tegl, sprossede vinduer og græssende får omkring markerne til huset.
”Parret ønskede sig et stykke arkitektur, der kunne formidle deres glæde ved naturen og ønsker om at føle sig forbundet til den i materialer og udtryk. En harmonisk base, hvor de kunne finde ro og fred. Resten var op til mig,” fortæller arkitekt Anders Barslund, der indledte med at åbne til tagetagen og rydde hele huset, så den bærende konstruktion nu bæres af de ti meter lange jernbjælker, der hviler på to jernsøjler, som er støbt ned i husets fundament.
Det gav arkitekten den stabilitet, der skulle til for at kunne lave en åben planløsning med forbindelse til begge husets tagvinkler.
”Den nye tagetage visualiserede jeg som et massivt stykke træ, en udhulet birkeklods, der skulle danne en himmel over opholdsrummet. Som mennesker er vi jo vokset op med at være ude i naturen, det er kun inden for de sidste 50-100 år, at vi sådan rigtigt er blevet dygtige til at bo indenfor. Så det var et greb, der skulle højne livskvaliteten og bygge bro mellem inde og naturen udenfor – et indspark til vores menneskelige hjerne og perception. Det er jo dét, arkitekturen skal, altså skabe rum, der passer til os,” forklarer Anders Barslund.
I dag oplever man arkitektens overordnede idé allerede ved husets hoveddør og entre, hvor en lavloftet passage tager imod som en tryg hule. Når man træder længere indenfor, løfter huset sig helt op til tagetagens loft af birkekrydsfinér, der med stor præcision er sat op, så alle samlinger følger hinanden i perfekt symmetri. Det er den slags detaljer, der gør huset her til noget helt særligt, og Anders Barslund fortæller, at næsten alle de lokale håndværkerne har haft deres familier med ude og kigge på huset;
”Alle involverede har været så været så optaget af det og begejstrede, det har været helt fantastisk.”
Naturens frie plan
Mens tagetagen er indrettet til parrets arbejdspladser og et enkelt gæsterum, er husets nederste plan blevet omdannet til et åbent space med gennemtænkte ’supermøbler’, som arkitekten kalder dem.
”Når vi bevæger os rundt i naturen, bevæger vi os i det frie plan, og vi kan gå rundt om alle ting. Det har jeg arbejdet videre med i huset her, hvor jeg har etableret rum ved at sætte supermøblerne, de grå ’kasser’, der fungerer som ankere i huset. Der flyder altså det samme gulv rundt i hele huset, som du kan bevæge dig hele vejen rundt i.”
Der er ingen vægge, der standser dig, når du bevæger dig rundt i huset, kun skydedøre, der kan skubbes helt ud til ydermurene, og arkitekten har i stedet tænkt steder ind til ophold i husets frie plan. De to såkaldte ’supermøbler’ indeholder hhv. garderobe, kontor, viktualierum og køkkenskabe, mens det andet holder på trappen til overetagen, kosteskab, et gæstetoilet og en passage til master-soveværelset.
”Når vi mennesker går i skoven, søger vi ud mod lysningerne, vi er nysgerrige væsener, der tiltrækkes af lys. Den præmis har jeg brugt til at få arkitekturen til at lede dig rundt i huset og skabe de rummelige oplevelser, vi gerne vil have. Jeg bruger den indbyggede nysgerrighed, vi er født med, til at lave fysiske rum, der imødekommer os som mennesker,” fortæller Anders Barslund.

Et køkken ud over det sædvanlige
Hele præmissen for den nye ombygning har været at gøre arkitekturen til en del af indretningen. Det stillede også krav til det nye køkken, huset skulle udstyres med – en opgave, som ejerne af huset, Heike og Andreas, også betroede til deres arkitekt.
”Det var vigtigt at finde en køkkenleverandør, der kunne se ideen, og som havde kompetencerne til at skabe alle de her ting. Det var her, jeg fik Multiform på banen, for de kan lave det hele lidt finere, lidt skarpere. De var med på at skabe noget ekstraordinært, og sammen med indehaver af Multiform Lyngby, arkitekt Piet Rose, var bl.a. arkitekturhistorie afsæt for de gode snakke, vi havde om køkkenet. Det var meget trygt, både for mig selv, Heike og Andreas at have en medspiller, der også forstod arkitekturen,” fortæller Anders Barslund.
Køkkenet ligger på en akse, hvor huset åbner sig mod haven til den ene side og passagen ud til grøntsagsbedet på den anden side. Under vinduerne er de lave køkkenelementer, håndvask mm, der understreger husets lange akse, mens køkkenøen er den samlende midte, der lever op til princippet om møbler, man kan gå omkring. Et æstetisk ’supermøbel’ i sig selv, der næsten svæver på en tilbagetrukket sokkel og med en bordplade i naturstenen quarzit.
”Der er en enkelhed i køkkenet - der er ikke skejet ud med specielle skuffefronter og den slags. I stedet er køkkenet blevet til en del af arkitekturen og en del af rummet. Og det det er da sjovere for os at være i et rum, der er tænkt som en helhed og en forstærkelse af arkitekturen,” forklarer Anders Barslund.
Multiform har speciallavet alt inventaret til køkkenet og alle husets øvrige indbyggede skabe og møbler, der udspringer af arkitektens ide for huset. Der er lagt omsorg i alt lige fra fliser til træsorter og farver, som er udvalgt, så de taler ind i hinanden og appellerer til sanserne. ”Huset måtte ikke blive en hvid fremmedgørende æske, i stedet ville vi gerne finde nogle farvetoner, der taler godt sammen. Vi har fx givet loftet en mørkere nuance hvid end væggene, der har fået en blød kalkhvid. Herudover har vi taget udgangspunkt i gulvflisen, en kalksten fra Marokko, også som målestok for nuancerne til egetræet. Alle husets materialer blev lagt frem til et langt gennemsyn, inden vi valgte. Det har givet sammenhæng og en opblødning af kontrasterne, som igen giver en kæmpe oplevelse for øjet. Der er ikke noget, der stritter, og det der jo det hele arkitekturen handler om. Hvad vi vælger at give opmærksomhed, og hvordan vi påkalder os den,” slutter arkitekt Anders Barslund.

Se meget mere på Instagram, søg efter Anders Barslund

Se en flot video på YouTube hvor jeg gennemgår tankerne bag renoveringen og resultatet
https://www.youtube.com/watch?v=GnN9wyo6HJw

Bæredygtige tiltag

Dagslys/passiv solvarme
Vandbesparing
Varmeveksler
Varmtvandsbeholder
Varmepumpe

Rådgivning omfattede

  • Kontakt og idé
  • Skitseforslag
  • Myndighedsprojekt
  • Projektering

Om beregning af priserne

To tilsyneladende ens projekter kan kræve helt forskellig rådgivning og materialer, og dermed have to forskellige slutpriser.

Priserne som bliver vist på siden kan af samme årsag ikke betragtes som endelige, men udelukkende som et udtryk for omkostningerne til netop denne sag.

Du bør derfor altid tale om økonomien i netop dit projekt, med den arkitekt, du er i dialog med.

Anders  Barslund

Anders Barslund