Kontakt Arkitekten
Anders Barslund Christensen

Bliv ringet op gratis af Anders Barslund Christensen

Arkitektens farverige 50’er-villa

Arkitekten Anders Barslund overtog arkitekten Olaf Hansens hus fra 1950, og ny magi opstod. Huset med de mange fine modernistiske aftryk var den helt rigtige legeplads til nye eksperimenter med farver og rum.

Af Gitte Nielsen
Foto: Christina Kayser Onsgaard


Arkitekt Anders Barslund har et crush på den modernistiske arkitektur, som slog igennem herhjemme i 40’erne og 50’erne. Og så er han vild med at bruge farver, vel at mærke farver, der er valgt med omtanke. Så da han for et par år siden overtog huset i Sorgenfri nord for København, var banen kridtet op til, at han kunne gå i gang med at prøve sine idéer af.

Udefra ligner rødstenshuset fra 1950 med skodderne og det japansk inspirerede indgangsparti sig selv, og det skal det blive ved med, mener den nuværende ejer, arkitekten Anders Barslund.

Huset er tegnet og bygget i 1950 af arkitekten Olaf Hansen, der boede her til sin død i 2010. Det er et hus med utroligt mange kvaliteter, som tydeligt bærer præg af, at her har en arkitekt tænkt over tingene fra starten. Anders Barslund nævner begejstret det fine japansk-inspirerede indgangsparti, som er typisk for efterkrigstidens arkitektur, der netop hentede meget inspiration fra Japan. Og inde i huset lovpriser han de indbyggede skabe, som vi i dag skal betale svimlende summer for, hvis vi skal have noget i blot tilnærmelsesvis samme kvalitet. Derfor har de fleste af husets skabe også overlevet den omfattende ombygning, som huset trods alt har gennemgået. For indrømmet, indretningen passede ikke helt til en moderne families behov i 2014.

Væggens farve er inspireret af tegltagene på husene overfor, for når man skal finde en farve til et rum, er det altid en god idé at kigge ud af vinduet og se på farverne udenfor. På den måde skaber man en sammenhæng mellem ude og inde.

FAKTA OM OMBYGNINGEN

Familien fik: Total­re­novering af arkitekt­tegnet villa fra 1950 med ny og mere funktionel plan­løsning. Nyt silde­bens­parket­gulv i køkken-al­rum og stue samt gæste­værelse. To nye terrasse­døre i stuen og et ekstra vindue ved køkkenet ud mod haven. Akustik­plader i loftet. To nye bade­værelser. Et snedker­bygget for­ramme-køkken, der ligner husets op­rinde­lige skabe. Ny trappe og ind­gangs­parti. Ud­skift­ning af alle radia­torer til nye og mere energi­venlige.

Materiale­valg ind­vendigt: Gulve fra Timber­man, in­ventar i køkken og bad fra snedker­firmaet Peter Klint, trappe fra Gel­sted Tømrer og Snedker v. Johnny Larsen. Radia­torerne er fra Brenner Atol og ligner de op­rinde­lige støbe­jerns­radia­torer. Energi­ven­lige termo­stater, Dan­foss Living Connect. Alle vægge og paneler er malet med maling fra Farrow & Ball.

Bygge­pris: Anders Bars­lund vur­derer, at hele om­byg­ningen af både hus og garage har kostet ca. 1,8 mio. kr.

Opholdsstuen med den orange væg, skabene og radiatorskjulerne står som før ombygningen, men reolvæggen har Anders Barlund fået bygget. Sofaen hedder Toward og er fra Erik Jørgensen, stolen i hjørnet, Sibast № 8, er ny, men oprindeligt designet i 1953. De to “nøgne” lamper er fra Frama og pendelen Octo fra finske Secto Design
Overalt i huset er de gamle, oprindelige snedkerskabe så vidt muligt bevaret. “Hvis man skal have samme kvalitet i dag, vil det koste en formue,” siger husets ejer. Skabe og paneler i huset er malet i en “Off White”.

– Jeg så mange muligheder for at lege og eksperimentere i det her hus, og jeg er glad for, at jeg fik overtalt min hustru til, at vi skulle købe det, fortæller Anders Barslund, der er medlem af Danske Boligarkitekter.

Set fra vejen ser huset stort set ud, som da det blev bygget, men indvendigt er der sket markante ændringer. Et nyt køkken med skabe i samme stil som de gamle er bygget op i det, der tidligere var en kombineret hall og forstue med pejs. Køkkenet ligger nu i åben forbindelse til stuen. Det hele er reelt ét stort rum, men det virker alligevel, som om der er flere rum i rummet. Trappen til førstesalen er også flyttet, og Olaf Hansens oprindelige trappe er erstattet med en ny, som på mange måder i langt højere grad signalerer 50’er-arkitektur med de lyse balustre og det blanke, sorte gelænder.

Netop trofastheden mod tankerne bag og sjælen i det oprindelige hus, som Olaf Hansen tegnede og byggede for næsten 65 år siden, har været det allervigtigste for Anders Barslund igennem hele renoveringen.

Stolen Sibast № 8 fra 1953 er kun tre år yngre end selve huset og passer dermed perfekt til 50’er-stilen, som gennemsyrer huset. Stolens designer var Helge Sibast, og det er hans barnebarn, Ditlev Sibast, der som indehaver af det nye firma Sibast Furniture har relanceret stolen. Ditlev er i øvrigt en meget nær ven af Anders Barslund.
Ombygningen betød, at den oprindelige trappe til første sal skulle flyttes. Den nye trappe, som er bygget hos Johnny Larsen, Gelsted Tømrer og Snedker, med det mørke, blanke gelænder passer perfekt til 50’er-huset. Det samme gælder de runde hjørner, som heller ikke var i det oprindelige hus. “Hjørnerne er med til at lede blikke fra det ene til det næste og skaber derved spænding i rummet”, forklarer Anders Barslund.

Ingen hvide vægge

Ikke mindst i farvevalget har 1950’ernes arkitektur været en stor kilde til inspiration. I dette hus er helt hvide vægge, som vi danskere ellers sværger til, nemlig totalt fraværende.

Egentlig var det en orange væg i stuen, som satte arkitekten i gang med at eksperimentere med farvevalget. Den gamle arkitekt Olaf Hansen havde nemlig også sans for farver. I dag er væggen således stadig orange, malet i den ret heftige Charlotte’s Lock fra det navnkundige engelske malerfirma Farrow & Ball, som Anders Barslund sværger til.

Arkitektens bedste farveråd

  • Syd­vendte rum med meget sol­lys kan stort set males i alle farver, mens man i nord­vendte rum, hvor der ude­lukkende kommer himmel­lys, helst skal bruge varme farver.
  • Vær ikke bange for at bruge mørke farver i mellem­gange og lignende. Rummene er ude­lukkende til trans­port og skal netop trække dig hen mod lyset i de andre rum.
  • Lad dig in­spirere af farverne uden for vinduet – f.eks. et gran­træ eller et rødt tegl­tag på den anden side af vejen. På den måde ud­visker du over­gangen mellem ude og inde.
  • Brug meget mørke farver, hvor noget skal træde i bag­grunden – et godt eks­empel i huset her er den mørke radi­ator under vinduet og den ene væg på trappe-reposen, som er malet i den grå farve Mouse’s Back.
  • Blå farver er typisk kolde, men kan med lidt held bruges i syd­vendte værelser, hvor der kommer meget sol­lys ind.
  • I viktualie­rummet eller spise­kammeret har Anders Bars­lund også malet med en blå farve kaldet Dix Blue. Den blå farve, som vi kender fra Madam Blå og andre køkken­ting, har en prak­tisk for­klaring: Fluer fore­trækker typisk flader med varme farver, derfor blev køkken­tøjet malet blåt.

Kilde: Anders Bars­lund

Væggene i det nye store åbne køkken-alrum r malet i farven “Old White”. I loftet er der isat akustikplader, et must ifølge Anders Barslund. “Det betyder, at her stadig kan føres en samtale, selv om vi er 40 mennesker samlet til fødselsdag.”
Det nye køkken er et klassisk forramme-køkken, som til forveksling ligner det gamle fra 1950, der var for slidt og medtaget til genbrug, da de nye ejere flyttede ind. Dog ikke mere medtaget, end at det nu har fået en ny plads i bryggerset.

– Væggens farve er inspireret af tegltagene på husene overfor, for når man skal finde en farve til et rum, er det altid en god idé at kigge ud af vinduet og se på farverne udenfor. På den måde skaber man en sammenhæng mellem ude og inde, fortæller Anders Barslund.

Han begræder danskernes trang til at bruge hvidt overalt. Røde og gule mursten bliver i stor stil pudset over med hvidt i disse år, og indvendigt har vi også en tendens til at bruge for meget hvidt. Anders Barslund kalder det “hellerupficering” med en let hentydning til, at vi alle gerne vil bo i noget stort og hvidt.

Køkkenet er nyt, men bygget i den gamle stil af snedker Peter Klint, som er barnebarn a den berømte møbelarkitekt Kaare Klint. Bagest ses den lille mellemgang, der fører ind til sønnen Alfreds værelse. Anders Barslund har valgt en meget mørk farve til gangen, fordi det er et gennemgangsrum, hvorfra man skal føres hen mod de lysere rum. Pendlerne over køkkenøen er Mingus fra Lightyears. Kogesektionen oplyses af Wan fra Flos.

– Det er synd, for de berømte danske modernistiske arkitekter som Finn Juhl og Arne Jacobsen var jo netop ikke bange for at bruge farver. Finn Juhl malede fx lofterne i sit hus i forskellige farver, siger Anders Barslund.

Jeg så mange muligheder for at lege og eksperimentere i det her hus

Den nye radiator under det store vindue er malet i en mørk farve, der får den til at træde mere i baggrunden. På husets mindste badeværelse i stueetagen, hvor der ud over toilet og håndvask lige nøjagtig var plads til et indbygget badekar, er alt beklædt med eksklusive lavasten med keramisk glasur fra Made a Mano.

Væggene i hans hus fremstår fuldstændig matte og glatte og afgiver stort set ingen reflekser, fordi de er malet i en glans 2, som normalt bruges til lofter, mens matte vægge typisk males i en glans 5.

– Det er da heller ikke noget, som jeg anbefaler til mine kunder, for væggene er meget modtagelige for snavs. Men så må jeg blot male over lidt oftere, det tager jeg med.  Jeg vil godt anholde den tendens i tiden, at alt skal være vedligeholdelsesfrit, når det handler om vores bolig. Der er jo ingenting, som er vedligeholdelsesfrit, heller ikke vi mennesker, lyder det fra Anders Barslund.

Soveværelset på første sal er helt enkelt. Vinduet vender ud mod haven, og derfor er væggen her malet i en grøn nuance, så den er med til at opløse grænsen mellem ude og inde.

I stedet for den evindelige tale om vedligeholdelsesfrie boliger, vil han hellere fokusere på de ting i boligen, der tilfører et hjem sjæl og personlighed.

– Vi skal forledes og charmes til at opleve rumforløb. Former, lys og farverne skal alle bidrage til at skabe nysgerrighed, overraskelser og åbenbaringer.

Omkring den nye trappe til førstesalen er der skabt et lille rum i rummet. Også her har Anders Barslund brugt farver til at forstærke denne effekt og har malet væggen ved trappen i den mørke farve “Mouse’s Back”. Gyngestolen betyder noget helt specielt for ejeren. Det var nemlig Anders Barslunds fars første møbel, som han havde med, da han flyttede hjemmefra på værelse i Roskilde, hvor han mødte Anders’ mor. “Tænk, hvor forelsket og lykkelig han har været i netop den stol,” lyder det i dag fra sønnen.
Det store badeværelse på første sal var tidligere et pigekammer. Skabsvæggen af valnød er bygget af snedkeren. På gulvet er lagt en ny hvid terrazzo, mens fliserne i brusenichen er de helt klassiske hvide fra Villeroy & Boch. Bemærk de meget smalle fuger, som Anders Barslund nærmest måtte vride armen om på muren for at få. Med så smalle fuger kan en vis skævhed ikke undgås, og det huede ikke mureren. “Men det giver netop et ekstra fint spil i væggen, at fugerne ikke er fuldstændig lige,” siger Anders Barslund.