Glaspartier i gavlene. De store 3-lags-glasfacader i begge gavle var kostbare, men vigtige for husets arkitektur.
Akustik-loftet. På grund af husets dobbelthøje rum, vidste vi, at det er vigtig med gode lydløsninger. Derfor er der træ på både gulvet og i loftet. Listeloftet fra Moelven er normalt en dyr løsning, men her har vi sparet ved selv at få skåret listerne ud.
Belysning. Vi går meget op i lys og har fået rådgivning fra lysarkitekt Asger Bay Christensen fra ABC Lys og har overvejende indrettet med hans lamper.
HER HAR VI SPARET
Facadebeklædningen. Vi valgte metalplader, fordi vi synes de fungerer arkitektonisk, men det var også en billig løsning, og så er den vedligeholdelsesfri.
Badeværelse og armaturer. Vi har fravalgt de dyre mærker og er gået efter det enkle og billige, som fungerer fint.
Køkkenet. Nok er det et snedkerkøkken, men da jeg selv har bygget på det, ender det med at blive til samme pris som et Ikea‐køkken. Her har jeg overvejende brugt krydsfiner, som jo ikke noget dyrt materiale.
Det tager tid at bygge sit eget hus – i dette tilfælde omkring to år – og derfor besluttede familien at flytte over i det store hus, inden alt var helt færdigt. Steen Lauth tog fri et lille halvt år for udelukkende at hellige sig sit eget husbyggeri, men i resten af byggeperioden har han skullet passe sit enmandsfirma og så bygge videre på sit eget hus om aftenen og i weekender.
– Det har da været hårdt med dobbeltarbejde, især når vi hele tiden skulle passe på, at vores budget blev holdt, indrømmer han.
Men når han tænker tilbage, er det dog påfaldende, at mange af de kreative løsninger netop udspringer af, at der skulle tænkes i billigere løsninger.
De 225 kvadratmeter er indrettet, så førstesalen er ét langt rum, der rummer både køkken og stue. I underetagen er der fire værelser, to badeværelser og et bryggers. Dertil kommer to åbne rum – ét i hver ende – hvor der er dobbelt loftshøjde. Det ene fungerer som kombineret hall og musikøverum. I det andet gavlrum er der en skøn hjemmearbejdsplads med udsigt til den gamle have.
– Grunden ligger ret lavt, derfor har vi placeret opholdsrummene oppe i lyset, hvor vi har glæde af udsigten gennem de store glasgavle. Nedenunder, hvor der er lidt mørkere, har vi så værelserne, og det fungerer fint, fortæller Steen Lauth.
Også de åbne rum både i den nederste og den øverste etage fungerer fint for familien, for selv om der er meget åbent, er det altid muligt at finde sin egen fredelige krog. Træ på både loft og gulv betyder nemlig, at akustikken er perfekt, noget som Steen og Rikke Lauth også har prioriteret højt i byggeriet.
– Vi er hele tiden med på sidelinjen i hinandens liv, selv om vi gør noget forskelligt. Pigerne kan spille deres musik i den ene ende af huset, mens vi kan sidde og snakke i køkkenet på etagen ovenover. Det er et hus skabt til fest og mange mennesker, og det er sådan vi kan li’ det, siger Steen Lauth.
Det er et hus skabt til fest og mange mennesker, og det er sådan vi kan li’ det.