Kontakt Arkitekten
Uffe Topsøe-Jensen

Bliv ringet op gratis af Uffe Topsøe-Jensen

Nyt liv på bondegården

Drømmen om at forene hverdagens høje tempo med ro og natur fik arkitekterne Kira Snowman og Uffe Topsøe-Jensen til at købe en gammel gård, som de kunne renovere fra bunden. Resultatet er et bæredygtigt hjem med kreative indfald.

Tekst og styling: Julie Vöge
Foto: Andreas Mikkel Hansen

Gården havde oprindeligt småsprossede jernvinduer, men de er nu udskiftet med store, rene glaspartier for at få så meget lys og natur ind som muligt, og give de bedste betingelser for at kunne få hele udsigten med over marker, så langt øjet rækker. Acapulcostolen er fra OK Design, gulvtæppet fra Ilva, sofaen fra Bolia og den bordeauxfarvede, slidte læderlænestol er en PK22 lounge stol.

– Hver morgen når vi går herind i opholdsrummet og møder det indrammede landskab i vinduespartierne, er her bare to procent skønnere end i går, siger Kira, mens hun viser rundt i de rum, der siden januar i år har dannet hjem og ramme om hendes, manden Uffes og deres to børns liv.

Sådan så den gamle bondegård ud, før arkitektparret byggede det om.

Fakta om boligen

Ejerne: Kira Snowman, 36 år, Projektchef i en større virksomhed inden for Scenografisk udvikling & produktion, Uffe Topsøe-Jensen, 38 år, selvstændig arkitekt, driver tegnestuen Monomal fra gården, Vilma, 7 år og Arthur, 10 år.
Kira og Uffe skaber kunsthåndværk under fællesnavn Monomade, hvor de designer tilbehør til boligen, køkkener og smykker. Se mere på Monomal.dk og Monomade.dk

Bolig: 240 m² bolig og 80 m² lejlighed, der lejes ud. 80 m² tegnestue og værksted. 65.000 m² marker fordelt på økologisk jord, fredet mose og skov.

Processen: Kira og Uffe har tegnet og projektledt transformationen fra nedslidt gård og lader til moderne familiebolig, inkl. tegnestue, værksted og udlejningsdel. Parret hyrede en entreprenør til at stå for selve byggeriet.

Materialer indvendigt: Polerede betongulve, pudsede vægge, ubehandlede synlige saksespær, træfiberbetonplader i lofter.

Materialer udvendigt: Indfarvet puds på ydermure, metalpladetag, usprossede vinduer, stenkasser og eksisterende pigstensbelægning.

Energitiltag: Der er indlagt jordvarme, trelagsruder, gulvarme og efterisolering.

Rødbøgegård set fra marksiden. Den klassiske gårdprofil og den moderne renovering og vinduessætning forenes. Forløbet fra ankomstsiden er der ikke ændret på. Rødbøgegård fra 1775 er bevaringsværdig. De toppede brosten har alle været oppe og er blevet lagt igen i en indrammet gangsti.

Tanken har fra begyndelsen været at observere og forstå de spor og rumopdelinger, gården er født med. Derfor var det vigtigt at digte videre på det liv, der har været her for gårdens dyrehold.

“Vi kan snildt have 30 gæster, uden at vi sidder lårene af hinanden. Og når vi er alene, føles den megen luft omkring os som total luksus”, siger Kira.

Der findes ikke mange bondegårde med så mange år på bagen som Rødbøgegård, hvor både inde og ude er totalt moderniseret, men på en facon, der er i pagt med stedets ånd. Det gælder ikke mindst de store fællesrum, der viser sporene af en tidligere landbrugsfunktion.

Køkkenet er fra kitchn.dk, mens bordpladerne er fra Silvan. I loftet er der anvendt træfiber akustikplader, der står med let bemaling for at bibeholde staldstemingen i de store rum. Vinduerne går helt ned til gulvniveau for at lukke mest muligt lys ind og igen for at skabe reference til de gamle, store stalddøre.
Teakskænken er et loppefund. Den lille glasmontre danner ramme om de redskaber, som parret har fundet på gården under renoveringen. Redskaberne stammer fra gårdens landbrugstid. Uden for køkkendøren går de fritgående høns, som dagligt sørger for friske æg.

Her er intet avantgarde. Huset her kan bygges med, hvad du kan finde i et byggemarked. Det ville også se underligt ud at kaste et køkken i millionklassen ind i den her gamle gård.

Høvlbænken er fundet på nabogården og giver en varm kontrast til det rå betongulv og den pudsede væg.

– Tanken har fra begyndelsen været at observere og forstå de spor og rumopdelinger, gården er født med. Derfor var det vigtigt at digte videre på det liv, der har været her for gårdens dyrehold. Den gamle grisestald er i dag børnenes fællesværelser, og spisebordet står i den gamle kostald. De små historier gør det sjovt og nemt at indtage de nye rum på stedets præmisser, siger Kira.

Gårdspladsen ligger i læ og er centrum for alle fire længer. Havesættet balancerer ikke på toppede brosten, men på nyanlagte betonfliser. Kira og Uffe drømmer om i nær fremtid at lave et økologisk landbrugsfællesskab på deres jorde. Indtil videre har de fået anlagt en større køkkenhave og holder høns.

For et års tid siden købte parret gården efter i længere tid at have ledt efter et landbrugssted af så ældre dato, at de kunne starte forfra med opbygningen af familiens moderne liv på landet. Parret havde qua deres baggrund som arkitekter længe drømt om at købe en lade og transformere den til et fantastisk rum og hjem.

Vi er en meget social og stor familie, og det liv kan vi leve her takket være planløsningen og de store vidder lige uden for vores vinduer.

Den eneste reelle indretningsmæssige investering til det nye hus er Gyro Focus-pejsen, der kan drejes, så ilden altid kan nydes dérfra, hvor familien er. Et andet plus er, at den ikke lukker røg ud i rummet samtidig med, at du kan høre den gnistrende ild. Monomal forhandler den franske model.

Kira og Uffes tips til budgetvenlig renovering

  1. Skab et enkelt projekt med få materialer.
  2. Forstå materialernes egenskaber, og sæt pris på deres naturlige udtryk.
  3. Indhent altid flere tilbud på leverancer.
  4. Vær åben for forandringer i processen for at skabe optimale løsninger, der er holdbare.
  5. Overhold budgettet ved at udfordre projektet og ikke omvendt.
Soveværelset er placeret mod nord, med indgang til et separat badeværelse. Rummet er som de andre værelser få på kvadratmeter for at skabe kontrasten til det store fælles opholdsrum. Væghængte sengeborde er fremstillet i røget egetræ og er en del af Monomade kollektionen.
Stellet til håndvasken og opbevaringskasserne på væggen har Kira og Uffe selv designet og fremstillet. Lavastensfliserne på gulvet kommer fra et restparti fra et byggeri, parret engang lavede for en kunde, mens væglampen over spejlet er fra Fog & Mørup og købt på Lauritz.com

Gårdens sjæl er bevaret

Rødbøgegård havde været til salg længe, for det var ikke et trækplaster, at stedet både havde råd og svamp og kun havde vand fra egen boring.

Familien kunne med andre ord ikke flytte ind på gården og renovere den rum for rum, men måtte de første otte måneder efter overtagelsen bo i en lille skurvogn på grunden, mens forvandlingen stod på. Uffe, der til daglig driver tegnestuen Monomal, satte firmaets andre boligopgaver på lavt blus i et halvt år, mens han overtog udviklingen og byggeledelsen på projektet.

Så vidt muligt er de gamle staldinddelinger bibeholdt for at holde bygningernes linjer og for at bevare fornemmelsen af stedets tidligere funktion. Dét betyder, at entréen ligger i det gamle skel mellem grisestalden og kostalden.

– Jeg er vant til at udforske en boligs udformning i samspil med de mennesker, der skal folde sig ud i rammerne, og det er en præmis at skulle tænke kreative løsninger for at alt skal gå op i en arkitektonisk og økonomisk helhed. Det arbejde inspirerer mig konstant til at afsøge nye rumlige muligheder, som i vores eget projekt er blevet kompromisløst testet, siger Uffe.

Med Kiras hjælp på sidelinjen havde han kontakten til entreprenør og håndværkere og brugte meget af sin tid på at finde frem til de mest optimale materialer, som kunne genfortælle gårdens historie.

I betongulvet er der indstøbt to massive messingstænger – én for hver af parrets børn. Det er en detalje, som går igen i parrets designlinje og produkter.

– Og nej, vi tog ikke til Italien for at vælge det rigtige stykke marmor. Vores renovering så vi lige fra begyndelsen som en spændende mulighed for at fortsætte den bygningsmæssige tradition for at benytte de let tilgængelige materialer, man finder på gamle bondegårde, fortæller Kira.

Parret valgte derfor – på nær en pejs – ikke at købe nye møbler til deres nye hjem, men indrette sig med deres gamle møbler og genbrugsfund.

På en indbygget hems i det store stuerum er der indrettet hobbyrum og kontor, hvorfra man har overblik over en stor del af stueplanet – og direkte udsyn til de stemningsfulde saksespær i ubehandlet fyrretræ. Børneværelserne ligger oppe på en anden hems eller rettere et indskudt dæk bag køkkenet. En trappe med trin i fyrretræ leder op til de to værelser, der er fordelt på hver sin side af trappen. Et ovenlysvindue for enden trækker lyset ned i trapperummet.

– Her er intet avantgarde. Huset her kan bygges med, hvad du kan finde i et byggemarked. Det ville også se underligt ud at kaste et køkken i millionklassen ind i den her gamle gård, siger Kira.

Hun tilføjer, at familiens opfattelse af en bolig er, at den ikke skal være et koncept, men et hjem. Det sted, der indrammer ens liv, og hvor du føler dig hjemme.

I en af gårdens længer er der indrettet tegnestue, værksted og showroom i stueetagen. Herfra driver Uffe tegnestuen Monomal. Køkkenet er sidste skud på designstammen fra Monomade, så Uffe i de enfamilieshuse, som han tegner, også kan levere køkkendelen.
“Det er så optimalt at have tegnestue og værksted på matriklen. Dels er jeg tæt på familien, og samtidig får jeg et tillidsfuldt samarbejde med mine kunder ved visuelt at kunne fortælle om mit arbejde. Og får Kira og jeg en idé til et nyt design, så kan vi springe over på værkstedet og føre den ud i livet med det samme. Det giver et godt energiflow”, fortæller Uffe.

– Koncept lugter lidt af, at du kommer til at gå op i uvæsentlige ting, som fx hvilken marmorklippe køkkenbordet er hugget ud af. Reelt har det ikke betydning for vores liv, om vi har valgt en særlig flise. Det der betyder noget er, hvordan vi får tegnet et hus og indrettet det, så det understøtter det liv, vi gerne vil leve, forklarer Uffe.

Der er sat et stort vindue i mellem tegnestuen, showroom’et og værkstedet, så funktionerne nok er fysisk adskilt, men ikke visuelt.

For familien har det derfor været vigtigst at indrette sig med små værelser for til gengæld at bruge kvadratmeterne til store fællesarealer, hvor familie og venner kan være sammen uden at føle sig klemt.

– Vi er en meget social og stor familie, og det liv kan vi leve her, takket være planløsningen og de store vidder lige uden for vores vinduer, slutter Kira.

Hammershøi har været til stor inspiration for den nordiske stemning i udviklingen af tegnestuen Monomals forskelligartede boligprojekter. Det har ikke været en undtagelse i parrets skabelse af tegningerne til Rødbøgegård.