Selvom taget i dag er blevet 40 cm tykkere på grund af isolering og forstærkede spær, som kan bære loftet til kip, er taghældningen den samme, og spærene under husets udhæng ligner også de oprindelige takket være en konstruktion, som er tegnet af arkitekten og udført i samarbejde med tømreren. Målet har været at hylde og bygge videre på husets eksisterende proportioner, forklarer arkitekt, Joachim Bergh:
– Proportionerne er blandt andet så sådan noget som taghældningen. Derfor har vi ikke løftet huset, men blot gjort det længere, siger han.
Han har selv – ligesom boligejerne – en forkærlighed for 50’ernes enkle linjer.
– Jeg kan godt lide de der lidt undseelige huse som dette. Dels fordi de repræsenterer 50’erne, som jeg har en forkærlighed for, og dels fordi de afspejler en sund tankegang, hvor man ikke bygger mere, end man lige præcis kan nøjes med. Det er specielt statslånshusene et godt udtryk for, siger Joachim Bergh.
Inden Ulrik og Ida købte huset og gik i gang med at renovere, havde Ulrik egentlig den holdning, at etplanshuse var kedelige, fortæller han.
– Men da vi boede i en lille andelslejlighed, opdagede vi, hvor meget plads man egentlig kan få ud af ret få kvadratmeter, når man ikke skal bruge plads på trapper og så videre. Pladsen er virkelig godt udnyttet her, siger han, og Ida tilføjer:
– Indtil vi flyttede herover, havde jeg den holdning, at etplanshuse var kedelige, fortæller Ulrik.
– Men da vi boede i en lille andelslejlighed, opdagede vi, hvor meget plads man egentlig kan få ud af ret få kvadratmeter, når man ikke skal bruge plads på trapper og så videre. Pladsen er virkelig godt udnyttet her, siger han, og Ida tilføjer:
– Jeg har en stor kærlighed til modernismen, og denne her type huse modernisme for middelklassen, ikke? Det er funktionelt – no nonsense – der bliver ikke spildt plads på noget. Jeg synes, det er et fantastisk hus.