Lars Bo Poulsen

Bliv ringet op gratis af Lars Bo Poulsen

Skriv en besked herunder eller ring

Grunden formede huset

Udsigt til Aarhus Bugt, en V-formet byggegrund og et ungt par, der sværmer for 70’ernes arkitektur. Det er den cocktail, der har modelleret Villa V, et moderne hus, som bærer videre på gode danske byggetraditioner.

Af: Gitte Nielsen
Foto: Christina Kayser Onsgaard

Nybagt husejer Thomas Andersen er født i 1974, og selv om det næppe var datidens arkitektur, der optog ham allermest, da han løb rundt og legede i sit barndomshjem, har årtiet alligevel sat sig sine spor. Så meget, at da han og hustruen Gitte, sammen skulle bygge hus i en helt nyt villakvarter i Skødstrup nord for Aarhus, var det blandt andet fra 70’ernes arkitektur, de hentede deres inspiration.

─ Vi er begge to ret vilde med tegnestuen Friis og Moltkes byggerier fra den tid, og vi havde en idé om at ville bygge noget, der var 70er-agtigt, men på en ny måde.  Vi ønskede ikke en stor hvid klods af et hus, men er gået efter nogle andre løsninger, fortæller parret.

Plantegning af hhv. stueplan og 1. sal. KLIK på plantegningen for at se den i forstørret version.

Vi havde en idé om at ville bygge noget, der var 70 ' er-agtigt, men på en ny måde

Familiens spisebord er placeret centralt i køkkenalrummet.

FAKTA OM HUSET

Arkitekt: Lars Bo Poulsen, Nørkær + Poulsen.

Størrelse: 223 m2.

Type:
To plan med fladt tag.

Proces:
Tegnestuen har stået for skitser og myndighedsprojekt og har fungeret som rådgivere undervejs. Sagsarkitekt: Jesper Korf. Huset er opført som totalentreprise af Radius Byg. Haven er tegnet og anlagt af Haddeland Design ved Tor Haddeland.

Materialer udvendigt:
Fuldmurede facader i D71-tegl fra Petersen Tegl, cedertræsbe­klædning og hvid facadepuds fra Sto. Taget er belagt med mos-sedum.

Materialer indvendigt:
Trælamelloft Studio fra Moelven, gulve i douglasgran fra Dine­sen, mosaikker fra Bisazza, køkken fra HTH.

Energi:
Byggeriet er isoleret, så det opfylder bygningsklasse 2020 for lavenergihuse. Der er installeret solceller på taget.

Arkitekthonorar:
ca. 75.000 kr.

Byggepris:
16.000 kr. pr. m2 inkl. arkitekt.

Træ på både gulv og loft sikrer en fantastisk akustik i husets store fællesrum, men er også valgt af æstetiske grunde. Omkring hoveddøren er der indsat vinduer, som lukker masser af sollys ind i husets entré. Herfra er der udgang til garagen.

De havde forberedt sig til rollen som bygherrer ved at klippe fotos ud, når de i magasiner og tidsskrifter stødte på arkitektur og design, der tiltalte dem. De udklip fik arkitekt Lars Bo Poulsen fra tegnestuen Nørkær+Poulsen i Aalborg, der er medlem af Danske Boligarkitekter. Et af de huse, som havde inspireret parret, var nemlig tegnet af ham, som ovenikøbet også som ung har arbejdet hos Friis og Moltke.

Vi har brugt meget tid på at se på sten – langt mere end vi brugte på at vælge køkken

Tegl og træ er de vigtigste materialer i huset – her sat sammen med en ældre Børge Mogensen-skænk, som er et arvestykke. På skænken udstilles nogle af familiens pyntegenstande og en PH-lampe, der skaber et blødt lys om aftenen.
På begge sider af køkkenafdelingen er der udgang til terrasser. De klassiske hvide lofter blev fravalgt til fordel for trælameller. En dyr, men flot løs¬ning, der tilmed har den fordel, at akustikken i rummet bliver helt perfekt. Sammen med trægulvene giver det følelsen af at træde ind i et lydstudie. Køkkenet er fra HTH.

Arkitektens udfordring var i første omgang den meget specielle byggegrund, som set fra oven ligner et V. Desuden ligger byggegrundene i udstykningen meget tæt. Udfordringen blev løst ved at gøre en dyd ud nødvendigheden og lade huset forme sig efter V’et – deraf navnet Villa V.

Husets skrå vinkler opleves tydeligt, når man står i husets store opholdsrum, hvor der både er køkken, spise- og loungeafdeling. Rummet samler sig mod nord i ét stort vindue, der går fra væg til væg og fra gulv til loft og indrammer et skønt sceneri udenfor med gamle træer. Fra det nordvendte vindue kommer kun en smule morgensol, men et langt smalt ovenlysvindue sørger for ekstra lys til rummet, og solstrålerne efterlader et smukt spil i plankegulvet og murstenene på væggen. De grågule, rå murstensvægge i et nybygget hus er et utraditionelt valg i dag og et af husets klare hints til 70’ernes arkitektur.

Det lange ovenlysvindue over sofaen kaster et fint lys over den gule murstensvæg i stuen.
Det store fællesrum er nærmest tragtformet og ender i et stort nordvendt vindue, som nærmest er et maleri i sig selv. Det lange ovenlys sørger for, at der kommer ekstra dagslys ind. Sofaen er fra Rolf Benz.

For at udnytte beliggenheden var det oplagt, at bygge i to plan. For selv om man lige nøjagtig kan skimte Aarhus Bugten fra stueplanet, er det først, når vi står – eller sidder – i stuen på 1.salen, at begrebet havudsigt giver mening. Mens 1. salen er en slags voksenafdeling med stue, soveværelse og bad, er det i underetagen, at familielivet med de to småpiger Alba og Vega på fem og to år leves. Her har de hver deres værelse, men legen foregår dog oftest i det store fællesrum – og det skal der være plads til, siger forældrene. Rummet er i god kontakt med de mange uderum, som omkranser huset.

Det store panoramavindue i stuen indrammer udsigten til baghaven, der består af en lille lund med gamle træer.
Fra køkkenet fører en lang gang ned til badeværelset. Dørene til højre fører ind til de i alt tre værelser i stueplanet. Fra gangen kan man via trappen komme op til 1. sal.
Under trappen er der blevet plads til et vinrum.
Skabsvæggen, som ejeren selv har sat op, skjuler blandt andet et lille syrum.

Det er først, når man sidder i stuen på 1. sal, at begrebet havudsigt giver mening

Tom Dixons lampe Edge Light Web i kobber er som skabt til pladsen over trappen. Lampen er ligesom flere af parrets møbler købt hos Paustian i Aarhus, hvor de har fået god rådgivning og inspiration til indretningen af det nye hus.
Læsehjørnet i stuen på 1. sal passer perfekt til Slow Chair fra Vitra. Herfra kan man også nyde en storslået udsigt til Aarhus Bugt.

─ Vi har brugt meget tid på at se på sten, langt mere end, da vi skulle vælge køkken, smiler Gitte, som efter en del diskussion med Thomas endte med at vælge D71 var Petersen Tegls omfattende udvalg.
Også lofterne er et anderledes valg end det gængse. Igen blev det hvide fravalgt til fordel for et loft med trælameller. En dyr, men flot løsning, der tilmed har den fordel, at akustikken i rummet bliver helt perfekt – og når der samtidig er trægulve, er det nærmest som at komme ind i et lydstudie at træde ind i husets hjerte.

Mellem soveværelset og badeværelset på 1. sal er der indrettet et walk-in-closet. Skydedørene i sort træ er fremstillet af snedkerfirmaet Lysani. Forældrebadeværelset er beklædt med turkise mosaikker fra Bisazza. Resten er holdt i hvidt for et enkelt look.

Arkitektens idé med at lade huset føje sig efter den V-formede grund betyder, at der er skabt et intimt gårdrum ved indgangspartiet, hvor familien kan sidde og nyde aftensolen i fred og ro. På husets sydside er der anlagt en stor træterrasse med plads til mange gæster.
Ligesom parret fandt det naturligt at få en arkitekt til at tegne huset, gik de også til en havearkitekt, da de skulle indrette haveanlægget rundt om huset.

─ Den beslutning fik vi virkelig meget ud af. Skulle vi gøre noget om, ville vi ha’ inddraget landskabsarkitekten langt tidligere i forløbet sammen med arkitekten, siger parret. De er dog alligevel blevet meget tilfredse med resultatet og har nydt de første somre ”på græs”. For intet slår glæden ved at bo i et nybygget hus, som man selv har været med til at forme helt fra begyndelsen.

I soveværelset på 1. sal kan ejerne vågne op til en fin udsigt til det grønne tag med bjergurten sedum.
Fra balkonen er der et kig ned til husets største terrasse, der vender mod syd. Haveanlægget er tegnet af en havearkitekt, og ejerne er især begej¬stret for hans idé om en granitsokkel, der er blevet en perfekt siddeplads.
På facaden ser man mikset af tegl, cedertræ og hvidt facadepuds.
Træ på både gulv og loft sikrer en fantastisk akustik i husets store fællesrum, men er også valgt af æstetiske grunde. Omkring hoveddøren er der indsat vinduer, som lukker masser af sollys ind i husets entré. Herfra er der udgang til garagen.

FAKTA OM GRØNT TAG

Taget på Villa V er beplantet med en blanding af mos og sedum. Sedum er det latinske navn for stenurt, der er en stor plantefamilie med vækster i mange forskellige farver. Taget skifter udseende hen over året og blomstrer fx med hvide og rosa blomster midt på sommeren. Ud over at være et smukt alternativ til tagpap har de grønne tage en række fordele:

  • Taget er nærmest vedligeholdelsesfrit, da det kræver minimal gødning, ikke skal klippes, tåler tørke og aldrig skal vandes.
  • Planterne kan optage og tilbageholde op mod 50 % af det regnvand, der lan­der på taget. Dermed aflastes kloak­nettet, og risikoen for oversvømmede kældre nedsættes.
  • Taget er CO2-neutralt, da det produce­res næsten uden brug af energi.
  • Taget har en meget høj brand­modstand, fordi planterne er såkaldte sukkulenter, der binder store mængder vand i de tykke blade.
For få år siden lå der ikke et eneste hus i udstykningen. Men siden da har byggelysten været stor. Grundene ligger tæt, ja nærmest på kryds og tværs og er placeret for at give maksimal mulighed for vandudsigt. Facaden er et miks af tegl, cedertræ og hvidt facadepuds. Det hvide puds former et S og binder husets to etager sammen.

Se også disse historier