Arkitekt Søren Sarup har stået for restaureringen af denne murermestervilla fra 1929, hvor vi blandt mange andre fine detaljer, finder de to stuer en suite, og den klassiske skydedør i mellem dem. Planløsningen er optimeret, så den passer til den moderne familie, men rummenes disposition er bevaret. I stedet for at åbne op mellem de to stuer, eller blænde døren af, for at skabe flere værelser, har de valgt at beholde de to stuer en suite. Det er en typisk planløsning, der hører til tidsperiodens livsstil og derfor også byggestil. Den klassiske planløsning bevarer husets sjæl, og man kan lige forestille sig, hvordan stuerne blev brugt i 1929.
Familien og deres arkitekt Rasmus Bak gik all in på bevaring, da de skulle renovere deres hus fra 1959 tegnet af Knud Friis og Elmar Moltke. Rigtig meget er derfor bevaret, blandt andet disse dørhåndtag i plastik samt mahognidørene, de sidder på. Selv den grå farve rundt om døren er bevaret fra dengang, huset blev opført. Netop nuancen på håndtag og dørkarm kan være en smart måde at undersøge, om dit hus er født med plastikhåndtag. I 60’erne var man nemlig glad for at matche farverne på de to. Det karakteristiske plastikdørgreb produceres i dag af Habo og kaldes Coupé.
Har du fine, gamle stikkontakter, så behold dem endelig! Stikkontakter er en lille detalje, men de går igen i hele huset og afslører meget om husets historie. Er de begyndt at brokkes sig, må man gerne reparere dem, for eksempel ved at udskifte bagpladen i træ. Du må dog ikke opsætte nogle ekstra af de gamle stikkontakter nye steder i dit hjem uden hjælp fra en autoriseret elektriker.
Stikkontakten i den københavnske og fredede herskabslejlighed, der er renoveret af arkitekt Stig Christensen, hedder NES, er fra 1923 og er lavet i bakelit, der er verdens første industrielt fremstillede plast.
Det er nemt at finde gamle kontakter, der ikke er så slidte, for eksempel hos en af de mange forhandlere med brugte byggevarer.
Huset her er fra 1961 og tegnet af arkitekt Jørgen Stærmose, der var en af datidens store modernister. Arkitekt Jan Smidt Andersen fik til opgave at renovere og skabe sammenhæng mellem det oprindelige hus og en uheldig tilbygning fra 1980'erne. En udfordring handlede om at indføre et nutidigt formsprog uden at miste 60'er stilen. Husets mange originale skabe i egetræ var i så god stand at de kunne bevares. Et af skabene blev ombygget indvendigt, så der blev plads til kontorplads og vinreol.
Arkitekt Marie Fenger lod sig ikke skræmme af sætningsskader, skimmelsvamp og andre bygningsskavanker da hun fik mulighed for at overtage et gammelt bindingsværkshus. Huset, der er fra 1870, har fungeret som aftægtsbolig for det nærliggende Meilgaards Gods. Marie Fenger blev forelsket i husets originale charme, som hun har formået at bevare på trods af den omfattende renovering, som huset har været igennem. I stuen er det skæve vindue bevaret, og det er nærmest blevet arkitektens favoritdetalje.