Kontakt Arkitekten
Allan Lorenzen

Bliv ringet op gratis af Allan Lorenzen

Fra værksted til wellness

Skræddersyet inventar, nænsomme overgange og velvalgte vindueskig forvandlede et tomt atelier ved Ejer Bavnehøj til en æstetisk bolig i perfekt harmoni med haven og den smukke natur.

Tekst: Julie Vöge
Foto: Andreas Mikkel Hansen

Træhuset tæt på Ejer Bavnehøj blev belønnet med en byggepris, da det blev opført i 2005. I dag er ejerne skiftet ud og en større ombygning sidste år har forvandlet et fint hus til en arkitektonisk perle. Et tidligere atelier med ét stort rum er forvandlet til beboelse med flere værelsesfunktioner, og arkitekttegnet inventar, der både definerer rummene og har en praktisk møbelfunktion.

Tanken om at gøre atelieret til beboelse var tilstede fra begyndelsen, da Per Hartvig Johansen og Kim Aakjær Jakobsen købte huset for fire år siden. Det var i første omgang dog ikke atelieret, men beliggenheden, der tiltrak parret.

─ Huset ligger så højt, som du næsten kan komme i Danmark. Det betyder, at uanset hvor du kigger hen, er der frit udsyn over smuk natur, fortæller Per Hartvig Johansen.

Selv om det lyder meget klicheagtigt, så var vores ønske, at atelieret skulle ombygges til at vise æstetisk overskud, give os ro og fornemmelsen af at have meget plads.

Selv om de vidste, at atelieret skulle ombygges, ventede parret alligevel et par år med at gå i gang. Dels fordi de først ville fornemme huset og deres gang i det, dels fordi det var vigtigt for dem at finde den helt rigtige arkitekt til at udføre opgaven.

─ Vi havde kontakt med andre arkitekter, men da vi stødte på Allan Lorenzen fra tegnestuen lorenzen kunne vi mærke, at han lynhurtigt fangede, hvor vi ville hen, siger Per Hartvig Johansen.

Det tidligere atelier har fået en sovehems, der er bygget ind som en træboks i rummet. Her overvnatter en af parrets børn. Under hemsen er der indrettet en mindre kontorplads. Alle møbler er specialdesignede og integrerede i rummet, hvor de har flere funktioner.
FØR OMBYGNINGEN: Tidligere var atelieret ét stort råt lokale. Bygningen var meget lukket mod omgivelserne for at undgå direkte sollys, mens højtplacerede vinduer mod nord sikrede diffust, indirekte dagslys. Det diffuse lys fra højtplacerede vinduer er i dag anvendt til lyskasser, hvor lyset trækkes ned til rummene nedenfor. I dag er der indrettet badeværelse og soveværelse på denne placering, sådan som det kan ses på artiklens første billede.

Ønsket var, at atelieret skulle fungere som en selvstændig afdeling uden døre, men stadig med fornemmelsen af at være i ét stort rum. Herudover var det vigtigt, at naturen skulle inddrages. Atelieret var født med nordvendte vinduer, fordi den tidligere ejere var kunstmaler og derfor foretrak lys fra den retning, men nu skulle der laves nye kig ud til haven, der gav helt andre oplevelser af både lys og natur.

─ Selv om det lyder meget klicheagtigt, så var vores ønske, at atelieret skulle ombygges til at vise æstetisk overskud, give os ro og fornemmelsen af at have meget plads. Det var ikke kølig minimalisme, vi var ude efter, men ro på en måde, hvor der er varme, en god atmosfære og plads til, at vi efter en travl arbejdsdag kan lande i en bolig, hvor vi visuelt kan slappe af, fortæller Per Hartvig Johansen.

Huset med sortmalet træbeklædning er opført i 2005 med et hovedhus og et tilhørende atelier. I dag er de to bygninger begge beboelse. Udelamper er Toldbod Ø155 Wall købt hos Houmøller’s Møbler i Skive.

Fakta om boligen

Huset, der er opført i 2005, ligger på en 1400 m2 stor grund tæt ved Ejer Bavnehøj ved Skanderborg. Huset var oprindeligt på 103 m2 plus atelier på 100 m2. Efter ombygningen udgør boligen 212 m2 inkl. hemse.

Ejerne fik: Gennemgribende ombygning af råt atelier med ét stort rum til beboelsesafdeling med kontor, sovehems, gæsteværelse, walk-in-garderobe, badeværelse, soveværelse og et loungemiljø nedenfor indgangstrappen. Herudover nye vinduesåbninger med udvalgte indramninger af haven. Udenfor kom der ny belægning omkring atelierbygningen med støbt betondæk, perlegrus og trædesten, samt en træ-væg, der danner et nyt uderum.

Proces: Ejerne tog kontakt til tegnestuen lorenzen, hvor arkitekt Allan Lorenzen og arkitekt Hjalte Rude Trangbæk efter flere møder og bygningsgennemgange lavede et skitseforslag. Herefter blev der tilknyttet entreprenør Solbjerg Tømrer- og Murerforretning A/S til at styre ombygningen. Det er også dem der har udført alt snedkerarbejdet.   

Materialer indvendigt: Gulve i det tidligere atelier, indgangsparti og køkken er flydespartel, fast inventar er bygget i egetræ, loftslameller er ludbehandlede kerto strøer, der er betonfliser på badeværelset og energirigtige ruder.

Materialer udvendigt: Sortmalet træbeklædning, træterrasse, støbte betondæk adskilt af egetræsstave, småsten og trædesten, nyplantede dværgfyr.

Ombygningspris: Totalt 1.500.000 kr., heraf 90.000 kr. til arkitekt. Begge beløb inkl. moms.

Udenfor har en havearkitekt ved husets opførelse skabt flere rum. En træterrasse løber hele vejen rundt om hovedhuset, men i stedet for at fortsætte i samme spor, er der blevet støbt betondæk adskilt af tynde egetræs stave foran atelieret. Haven er holdt enkel med vedbend på skråninger, få staudebede og plantet dværgfyr i grupper foran de nye vinduesåbninger.

Netop placeringen af nye vinduesåbninger er et af de centrale greb i hele ombygningen. Ejernes ønske om at trække fine kig til naturen frem, gjorde at arkitekt Allan Lorenzen så at sige placerede vinduerne indefra, fremfor først at kigge på, hvor åbningerne ville gøre sig bedst udefra. Naturligvis i en vekselvirkning med hensyn til facadeudtryk.

─ Jeg har arbejdet med, at gøre de fleste rum introverte. Det vil sige, at du i hvert rum har en tryg atmosfære, der gør det rart at være der, og som navnlig hænger sammen med, at minimere omfanget af vinduesåbninger og arbejde med udvalgte uforstyrrede vinduesåbninger. Altså åbninger, hvor du trygt kan kigge ud på naturen uden at skulle tænke over, at naboer eller forbipasserende kan kigge ind. Herudover er alle vinduesåbninger placeret, så de indrammer nøje udvalgt natur, forklarer Allan Lorenzen, der er medlem af Danske BoligArkitekter og har stor erfaring med ombygninger for private boligejere.

Det var ikke kølig minimalisme, vi var ude efter, men ro på en måde, hvor der er varme, en god atmosfære og plads til, at vi efter en travl arbejdsdag kan lande i en bolig, hvor vi visuelt kan slappe af

Faktisk er samspillet mellem inde og ude en væsentlig del af indretningen. Haven blev i sin tid anlagt af en havearkitekt, og er ligesom den indvendige stil kendetegnet ved sin enkelhed, åbenhed og udvalgte kroge, hvor der er plads til mere privatliv. Med ombygningen valgte tegnestuen lorenzen at plante grupper af dværgfyr tæt på nogle af de nye vinduesåbninger.

─ På den måde opstår der et trygt rum mellem facaden og naturen. Du har det lange kig indefra, men er på grund af fyrretræerne beskyttet imod kig udefra, siger Allan Lorenzen. Han tilføjer, at der er sat spotbelysning på dværgfyrrene, så du efter mørkets frembrud stadig har glæde af dem, og at ideen om de udvalgte vinduesåbninger, der indrammer naturen er inspireret af Japan:

─ Japanerne er mestre i at få dig til at værdsætte de mest fantastiske haver endnu mere ved nøje at tilrettelægge dine kig til det grønne.

Allan Lorenzen har arbejdet bevidst med overgangene mellem de forskellige funktioner bl.a. ved hjælp af fast inventar. En stor åben reol fungerer både som rumdeler og reol, ligesom et skrivebord fortsætter videre i det næste rum, hvor det bliver til skabe for til sidst at ende i en trappe. De elegante overgange får rummene til at virke sammenhængende og gennemtænkte. Og så er det fast inventar også praktisk.

─ Du behøver jo ikke at forholde dig til, hvilken reol du skal købe eller hvilket kontorbord, der passer med hvilke skabe. Møblerne er allerede på plads. Det er befriende, når arkitekten får lov til at tegne det faste inventar, og når inventaret, som her, bliver en del af planløsningen. Både for arkitekten og for boligejeren, fortæller Allan Lorenzen og tilføjer, at fast inventar var almindeligt i bl.a.1930’ernes arkitekttegnede huse, men at det desværre er de færreste, der som Per og Kim har modet til at gå hele vejen. 

Under hemsen er der indrettet et lille kontor, der ligger halvvejs gemt bag den åbne reol. Foran arbejdspladsen er der lavet en vinduesåbning, som sørger for kig til haven. Lænestolen CH25 fra Carl Hansen & Søn står ved siden af reolen og udgør et læsehjørne.
En stejl stige fører op til hemsen, hvor der er indrettet soverum til en af ejernes børn, der ofte kommer forbi og overnatter.
Den hyggelige sovehems over kontoret har flere ovenlysvinduer. Loftet er atelierets oprindelige og endevæggen er malet i en dyb, grøn nuance, der giver en huleagtig stemning.
Neden for trappen, der fører til den ombyggede afdeling er der skabt et mindre loungemiljø, hvor du kan sidde og nyde brændeovnen og være i kontakt med begge bygninger. På gulvet er der lagt spartlet, lysegråt flydebeton, mens det faste inventar i form af reol, hems, trappe, kontor og skabe er bygget i egetræ. Loftslameller er ludbehandlede kerto støer og loftet bag malet sortbrun for at give nogle pæne skygger. Udover at lamellerne viser omhu giver de også en god akustik i rummet. Brugen af lysegråt beton, hvide vægge og egetræ er nuancer og materialer, der arbejder godt sammen og giver nænsomme kontraster og overgange og tilfører en stoflighed til hele boligen. De to sort-hvide grafiske billeder hedder Atelier CPH og er fra The Poster Club.
Det tidligere mørke indgangsparti med nedsænket loft er blevet strammet op ved at åbne loftet og få lyst betongulv, der fortsætter ud i køkkenafdelingen og i atelieret, og som dermed gør entreen til en del af begge bygninger. Møbleringen er enkel med Cutter Bench og Cutter Coat Rack, Kapak Cushion siddepude samt Pilot coat hanger, alt fra Skagerak. Stort maleri i baggrunden af Casper Eliasen.
Fra køkkenet kigger du ned i det tidligere atelier og kan nyde brændeovnen. Ejerne har selv tegnet placeringen af elementerne fra Reform i røget eg med bordplade i massiv røget eg, der er designet af Norm Architects. Emhætten har tegnestuen lorenzen skjult i en kasse, hvis vertikale linjer snakker sammen med linjerne i resten af køkkenalrummet.
Køkkenet ligger i åben forbindelse med spisestuen, og har en pragtfuld udsigt over haven og det omgivende landskab. Armaturet fra Vola har ejerne selv fået bruneret.
I spiseafdelingen sørger udhænget for, at der aldrig er generende og direkte sollys eller overophedning i rummet. Rundt om den murede brændeovn er anvendt mursten fra Pedersen Tegl, mens spisebordet i keramik er fra MDF Italia designet af B. Fattorini. Spisestolene CH24 Y stole. Røgfarvet Eg med naturflet Special Edition og er fra Houmøller’s Møbler. Pendlerne hedder Updown Pendant og er fra Hand & Eye Studio i London.
En hvid halvvæg med indbygget brændeovn skiller soveværelse og badeværelse fra kontor og loungeområde, og giver sammen med det øvrige faste møbelinventar en klar organisering og ro i afdelingen.
Lænestolen er en CH22 fra Carl Hansen & Søn, hvorfra sofabordet Tray table CH417 også kommer fra. Vase fra Stilleben i Keramik af Christiane Perrochon. Brændeovnen er fra Spartherm og er modellen Arte U-90h-4S Ø200 fra Hasle pejseenergi.
Egetræsinventaret og de kvadratiske reoler løber videre ind i det højloftede soveværelse. Den håndlavede seng er fra svenske Carpe Diem.
Sengebordslampen er NJP Table fra Louis Poulsen. Sengetæppe og puder er fra Rue Verte. Betonhylden er gennemgående fra soveværelset til badet og med LED-lys under, som giver et hyggeligt lys om aftenen.
I badeværelset er der stort glasparti ud mod haven, så du kan ligge i badekarret og nyde den mest fantastiske udsigt. Badekar Frozen Tub (158) fra Solid Tec. Armaturet til badekarret hedder Semplice Quatre fra Pulcher Studio. De italienske gulvfliser, Dosts, er købt hos Flisegalleriet Hesseldahl i Århus.
Badeværelsets indretning udspringer af tanken om nænsomme overgange og lange uforstyrrede kig. Vaskemøblet og skabsvæggen i egetræ, der understreger det sammenhængende rumforløb.
Den lange skabsvæg har en dyb vinduesniche, der fungerer som siddeplads og giver et indrammet kig til naturen – næsten som et maleri. Rensdyr skindet er fra Houmøller’s Møbler i Skive.
Det forvandlede atelier er fyldt med rumlige oplevelser, fine detaljer og smukt dagslys. Her et kig mod badeværelset, der har fritstående badekar og udgang til det fri. Vaskemøblet hedder Square er i Solidtec og købt hos Pulcher Studio.

Arkitektens bedste ombygningsråd

  • Overvej at gøre fast inventar til en del af planløsningen. Det giver raffinerede, personlige løsninger og sammenhæng i indretningen.
  • Skab oplevelser i boligen fx ved at tilrettelægge placeringen af vindueshuller, så de indrammer en særlig udsigt.
  • Vælg materialer med spændende overflader, der harmonerer godt med hinanden, og som også er afstemt farvemæssigt.
  • Tænk grundigt over hvad, du vil med din ombygning, så du er helt afklaret omkring dine ønsker og behov. Måske vil den dybere forståelse føre til skønnere løsninger og give anledning til et helt andet valg.

Kilde: Allan Lorenzen, arkitekt og ejer af tegnestuen lorenzen

Den overdækkede træterrasser foran køkken-alrummet har indbygget vandbassin med fisk. Vandet giver spændende lysrefleksioner indenfor. Thomas E. Alken har deisgnet de to loungestole for FDB Møbler. Modellen hedder L201 med tilhørende L202 fodskammel.
Havens forskellige niveauer giver hele tiden nye oplevelser og kig. Foran det gamle atelier er der støbt store betonfliser. Fliserne er adskilt med spinkle trælister af egetræ.
En af havens mange hyggelige kroge, der inviterer til afslapning og fordybelse. En ny skærmvæg af træ skaber et intimt rum uden indkig fra forbipasserende. De store, støbte betonfliser virker som en forlængelse af betongulvet inden døre. Dæksstolen Between Lines er fra Skagerak.
Huset ligger tæt ved Ejer Bavnehøj og er et af landets højest beliggende boliger, hvilket giver frit udsyn over det smukke landskab.