Boligreportage

Lys over 70’er-drømmen

De fuldmurede vægge og den karakteristiske 70’er-stil var præcis hvad, familien ledte efter. Med hjælp fra arkitekten har de sat trumf på de bedste detaljer fra byggetiden og fået en ny planløsning, der giver mere dagslys og mere udsigt.

Da familien på fire overtog gulstensvillaen fra 1972, stod den nærmest i sin originale form, og det betragtede de som en gave. Igennem noget tid havde de været på jagt specifikt efter et hus fra 60’erne eller 70’erne, og de fuldmurede vægge i stuen og husets mange detaljer i egetræ rummede præcis den sjæl og charme, som de drømte om og ikke mente at kunne finde i et nybygget hus.

Fakta om boligen

Huset: Villa på 196 m2 fordelt på to plan med en entré, som skyder sig ind i et mellemniveau. Bygget i 1972 og renoveret i 2023. 

Renovering: Huset har fået nyt tag, ny beklædning af træ og udhæng samt nye vinduer og hoveddør. Indvendigt har huset fået en ny planløsning i stueplan, nyt køkken og nye badeværelser. 

Materialer: Mange af de oprindelige materialer er bevaret og videreført, især brugen af egetræ. Nye materialer, som er tilføjet, er bl.a. gulv i beton og stern af alumium i stedet for træ.  

Arkitekt: Sebastian Gram Friedrichsen, arkitekt MAA, associeret partner i Nordpil Arkitekter. 

Bagsiden af gaven var til gengæld, at huset trængte til en overordentlig kærlig hånd. Med en del år på bagen, havde det fået nogle kosmetiske skader, som kunne udbedres, men de karakteristiske linjer fra 70’erne ville ejerne gerne bevare. Inden de tog hul på renoveringen, kontaktede de arkitekt Sebastian Gram Friedrichsen fra Nordpil Arkitekter for at få sparring om processen og muligheder. Målet var at videreføre stilen og samtidig give huset en moderne opdatering, der passede til familiens behov, forklarer arkitekten.

– Villaen stod i sin reneste form, hvilket man sjældent ser med boliger fra den tid, og det betyder, at man kan tage stilling til, hvad man vil beholde, og hvad man vil forandre, siger arkitekten.

Entréen i huset er et eksempel på et rent 70’er-udtryk, som ejerne var vilde med og ikke ønskede at forandre det store.

– Der var mørke klinker på gulvet, murstensvæg og et træloft. Det var som at gå ind i en cigarkasse, erindrer Sebastian Gram Friedrichsen.

Den stemning er bevaret på skønneste vis i dag, hvor både klinker og rå mursten står, som de var. Det samme gør entréens glasafskærmning med egetræsramme, trappen i egetræ og de oprindelige firkantede loftslamper, og tilsammen slår de tidsånden fra 70’erne tydeligt an.

Andre steder har villaen fået tilført helt nye materialer. Det gælder fx gulvet.

– Jeg foreslog et betongulv som en videreførelse af den hårdhed, der allerede var i etagedækket af beton, og fordi vi i forvejen arbejdede med meget træ i boligen. Langt henad vejen forsøgte vi at tage 60’er og 70’er-islættet med videre. Nogle træk har vi bevaret, og andre har vi forsøgt at skabe på ny. Boligen skulle samtidig afspejle, at den er blevet renoveret i anden tid, hvor man benytter andre materialer, som kan noget andet, men som samtidig bidrager positivt til boligen, fortæller Sebastian Gram Friedrichsen.

Udover de kosmetiske skader var den største udfordring i villaen planløsningen. Huset var nemlig indrettet med rum centreret omkring en pistolgang. Den 70’er-typiske lange fordelingsgang kan være både praktisk og charmerende, men i dette tilfælde var den mørk og afskar ikke bare husets opholdsrum fra hinanden, men bidrog også til en planløsning, der delvist blokerede for husets bedste udsigt. Den havde man fra gæsteværelset.

– I stueplan var det et issue, at planen var meget kringlet, og at der var rum, som familien ikke fik meget værdi af. Derfor har vi åbnet det mere op og gjort det mere gennemsigtigt og åbent imod udsigten, siger Sebastian Gram Friedrichsen.

Med ombygningen er køkkenet rykket fra husets nordvestlige hjørne ind på en mere central placering, hvor der er blevet åbnet på tværs, så der er kig til baghaven til den ene side og til udsigten over Aarhusbugten hen over køkken-øen til modsatte side. Spisestuen er i dag placeret ved vinduespartiet og dermed ved udsigten, som tidligere mest var forbeholdt gæsteværelset.

En karakteristisk gennemgående trævæg binder spisestuen sammen med køkkenet. Væggen er ny, men er en visuel hyldest til 70’ernes materialer og til den omhu og sans for detaljerne, som arkitekt Sebastian Gram Friedrichsen oplever i mange huse fra den periode. Ofte har husene skiftet hænder flere gange, men hvis man spoler tilbage i tiden og kradser lidt i lakken, kan man komme tilbage til det oprindelige og få mange fine ting frem, fortæller han.

– Når man bygger i dag, er der ikke altid samme detaljeringsgrad, for det er jo også detaljerne og finessen, der koster penge. Materialerne i murværket er også nogle andre. Der er fuldt dobbeltmuret på sådan nogle gamle huse, og en opmuret pejs som her har enormt meget charme. Der er generelt nogle materialer, detaljer og noget håndværk, som er noget andet, end vi ser i dag, og hvis man køber denne slags hus, så har man typisk en interesse i at videreføre det. 

Sebastian Gram Friedrichsen

Sebastian Gram Friedrichsen