Boligreportage

Arkitektens leg med lys og skygge

En drøm om ro, minimalisme, træ og rå beton var afsættet for en præcist orkestreret villa i Risskov. Her mødes lyset og villaens fire forskudte niveauer omkring en skulpturel trappe.

Lige hvor den stille villavej begynder at kurve, ligger den hvide villa og spiller med på den rolige atmosfære med sine materialer og enkle linjer. Alligevel har villaen den effekt, at forbipasserende ganske ofte stopper op og kigger nysgerrigt, måske i retning af facadens få, men præcise åbninger. Mod vejen er grunden smal, og det er først, når man står lige ud for huset, at man kan se ankomsten, der som en kile er skåret skråt ind i facaden.

Kvarteret hvor grunden ligger udgør en sammensat kontekst, så idéen har været at give huset et roligt men skarpt udtryk. På afstand er huset tilknappet, men når man ankommer, tager det imod, fortæller Sebastian Schroers fra tegnestuen Ardess.

Han er arkitekten bag villaen, som er tegnet til en familie på fire. Ejernes ønske var at få et minimalistisk hus, som skulle have karakter uden at larme. De havde set et andet hus fra arkitektens hånd og havde drøftet ambitionsniveau og drømme, og det havde overbevist dem om, at han var den rette til at løse opgaven.

Fakta om villaen

Arkitektonisk idé: Villaen er tegnet i fire niveauer for at få køkkenalrummet op i højden, skabe dynamiske rum og lege med lysindfaldet. Køkken og stue er i åben forbindelse med have og uderum, og både inde som ude er der zoner, som indfanger solen i løbet af dagen.   

Materialer: Beton og douglasgran er gennemgående materialer og kombinerer det rå med det forfinede. Husets base er af in-situ-støbt beton. 

Arkitekt: Sebastian Schroers, Ardess

Indenfor bliver man mødt af husets arkitektoniske midtpunkt, en skulpturel trappe i lyst douglasgran, der står som en blød kontrast til den rå beton. På grund af trappens form og tragten af lys omkring den, søger blikket automatisk op imod næste plan med køkkenalrum og stue. Derfra fortsætter trappen endnu et niveau op til en østvendt tagterrasse. Her nærmest bor familien en god del af året, fortæller Pia Munk, som bor i huset sammen med sin mand og deres to drenge på 17 og 20 år.

– Terrasserne er noget af det, som vi er rigtig glade for ved huset. Jeg havde slet ikke forventet, at vi ville bruge tagterrassen så meget, men her er sol til ud på aftenen, og om sommeren kan man høre strandlivet. Lysindfaldet i huset er noget af det, vi sætter stor pris på. Vi taler tit om, hvor skønt det er, tilføjer Pia.

Lyset har arkitekten arbejdet med i samspil med indkig, udkig og med rummenes placering i forhold til hinanden. Her spiller den centrale trappe igen en vigtig rolle, forklarer arkitekten.

– En trappe, der formidler niveauer, er for os altid en mulighed for at skabe noget unikt rumligt. Den skal ikke bare være en hønsestige, der går fra A til B, så hvordan gør man den til et spændende arkitektonisk greb?

I dette tilfælde er trappen et middel til at få boligen op i højden, så familien får mere udsigt, og så mødes lyset fra alle sider af boligen i det høje rum. Også i køkkenet er lysindfaldet bemærkelsesværdigt, når det for eksempel indrammer en lille siddeniche i forlængelse af køkkenbordet. Minimalismen med de helt enkle linjer er den røde tråd i villaen.

Med rene linjer og flader får dagslyset rum til at spille en stor rolle, der fremhæver detaljerne i materialerne mellem træ, beton og lyse farver, fortæller Pia Munk:

– Det er en lang proces at få opført en villa, hvor man undervejs på rejsen følger med i magasiner, Pinterest og Instagram samt i byggede referencer. Derfor kan man godt blive udfordret og tænke: Har vi truffet de rigtige valg? Hvis man interesserer sig for interiør og materialer, som jeg gør, så ser man mange spændende ting, men Sebastian har været god til at bevare retningen og holde fast i vores tidløse valg, som jeg vil have lyst til at se på i lang tid.

Sebastian Schroers

Sebastian Schroers