70’er-huset i landbostil ligger ugenert ude på heden i Vestjylland, hvor det ikke umiddelbart gør noget væsen af sig. Indenfor venter der lækre materialer og en åben planløsning med supermøbler, der sørger for, at rodet forsvinder helt af sig selv.
Af:
Christina B. Kjeldsen
Foto:
Christina Kayser Onsgaard
,
Rikke Graff Juel
Publiceret:
Historien om det her, helt særlige, gårdhus på heden begynder egentlig i et parcelhus i Herning. Her var arkitekt Anders Barslund blevet inviteret hjem til ægteparret Andreas og Heike, der gerne ville have hjælp til en tilbygning.
- Vi sad sammen og kiggede på tegninger, og jeg foreslog dem et par løsninger, men til sidst spurgte jeg dem, om de overhovedet hørte hjemme der? Eller om ikke, de skulle flytte? Jeg udfordrede simpelthen hele deres præmis for, om det sted de boede, nu også var det rigtige for dem, fortæller Anders Barslund.
Ægteparret Heike og Andreas, der bor i huset, gav arkitekt Anders Barslund næsten frie tøjler til at skabe en nyt stykke arkitektur i det gamle 70’er-hus. Hele ombygningen tog et år, og alle husets kvadratmeter kom i spil. Husets nye tagetage er åben, og der er kontakt mellem husets alrum nedenunder og hjemmearbejdspladserne ovenpå. Heroppe består loftet af birkefiner, der nærmest flyder nedenunder via trappen, der med sit smukke egetræ taler sammen med materialerne i køkkenet.
Kort tid efter ringede parret igen til Anders. Denne gang for at fortælle, at de havde købt et et hus ude på heden fra 1972. Det var bygget i gårdsstil og lå i landlige omgivelser – og her skulle Anders nu hjælpe dem med at indrette den gamle lade til gæsteværelser. Klip til otte år senere, hvor telefonen ringer på Anders Barslunds tegnestue.
- Det var Heike, der ringede igen, for nu begyndte de gamle 70’er-gulvvarmerør at springe læk i huset. Så nu skulle hele hovedhusets 250 kvm ryddes, og hvorfor så ikke gentænke det hele i den anledning, husker Anders Barslund.
Den indbyggede pejs falder under arkitektens princip omkring ’det frie plan’, så man kan bevæge sig hele vejen omkring den og videre ind i stuen, der er i åben forbindelse med køkkenet. Behovet for møbler i det nyrenoverede hus er nærmest ikke eksisterende, da alt inventaret er tænkt ind og integreret i de ’supermøbler’, arkitekt Anders Barslund har udtænkt. Dog med undtagelse af stuen, hvor sofamøbler fra Cassina taler ind i den harmoniske farvesætning af hele huset. Ingen vægge er hvide, med derimod knækkede i en blød kalkhvid, mens lofterne er malet i en mørkere nuance af hvid.
Fra stuen ses pejsen og det storslåede køkken. Det blev Multiform, som fik opgaven med at bygge både køkken og de mange integrerede opbevaringselementer i husets ’supermøbler’, der står som ankere midt i huset.
Sku ikke hunden på hårene
At landhuset er blevet ’gentænkt’, som arkitekten siger, er nærmest en underdrivelse. Huset har gennemgået en ekstrem ombygning, der har givet anledning til en unik ny arkitektur. Indenfor – for udefra ånder der stadig landboidyl med røde tegl, sprossede vinduer og græssende får omkring markerne til huset.
- Parret ønskede sig et stykke arkitektur, der kunne formidle deres glæde ved naturen og ønsker om at føle sig forbundet til den i materialer og udtryk. En harmonisk base, hvor de kunne finde ro og fred. Resten var op til mig, fortæller arkitekt Anders Barslund, der indledte med at åbne til tagetagen og rydde hele huset, så den bærende konstruktion nu bæres af de ti meter lange jernbjælker, der hviler på to jernsøjler, som er støbt ned i husets fundament.
Det gav den stabilitet, der skulle til for at kunne lave en åben planløsning med forbindelse til begge husets tagvinkler.
Parret ønskede sig et stykke arkitektur, der kunne formidle deres glæde ved naturen og ønsker om at føle sig forbundet til den i materialer og udtryk.
Over køkkenet og spisestuen åbner huset sig med en himmel af birkefiner, der med stor omhu er sat på hele den nyetablerede tagetages loft. For at kunne etablere den nye,
åbne indretning af huset, er der støbt to jernstolper ned i husets fundament, som bærer de ti meter lange jernbjælker, der blander sig med husets træspær.
- Den nye tagetage visualiserede jeg som et massivt stykke træ, en udhulet birkeklods, der skulle danne en himmel over opholdsrummet. Som mennesker er vi jo vokset op med at være ude i naturen, det er kun inden for de sidste 50-100 år, at vi sådan rigtigt er blevet dygtige til at bo indenfor. Så det var et greb, der skulle højne livskvaliteten og bygge bro mellem inde og naturen udenfor. Det er jo dét, arkitekturen skal, altså skabe rum, der passer til os, forklarer Anders Barslund.
I dag oplever man arkitektens overordnede idé allerede ved husets hoveddør og entre, hvor en lavloftet passage tager imod som en tryg hule. Når man træder længere indenfor, løfter huset sig helt op til tagetagens loft af birkekrydsfinér, der med stor præcision er sat op, så alle samlinger følger hinanden i perfekt symmetri. Det er den slags detaljer, der gør huset her til noget helt særligt, og Anders Barslund fortæller, at næsten alle de lokale håndværkerne har haft deres familier med ude og kigge på huset;
- Alle involverede har været så været så optaget af det og begejstrede, det har været helt fantastisk.
Der er gået mange samtaler og tanker forud for designet af husets helt særlige køkken, der vokser sammen med arkitektens overordnede ide for ombygningen.
Et køkken ud over det sædvanlige
Hele præmissen for den nye ombygning har været at gøre arkitekturen til en del af indretningen. Det stillede også krav til det nye køkken – en opgave, som Heike og Andreas også betroede til deres arkitekt.
- Det var vigtigt at finde en køkkenleverandør, der kunne se ideen, og som havde kompetencerne til at skabe alle de her ting. Det var her, jeg fik Multiform på banen, og sammen med indehaver af Multiform Lyngby, arkitekt Piet Rose, var bl.a. arkitekturhistorie afsæt for de gode snakke, vi havde om køkkenet. Det fungerede godt, både for mig selv, Heike og Andreas at have en medspiller, der også forstod arkitekturen, fortæller Anders Barslund.
De lave elementer under vinduerne er fremstillet af planskåret egetræ med gennemgående åretegning, der understreger husets lange akse.
Køkkenet ligger på en akse, hvor huset åbner sig mod haven til den ene side og passagen ud til grøntsagsbedet på den anden side. Under vinduerne er de lave køkkenelementer, håndvask mm, der understreger husets lange akse, mens køkkenøen er den samlende midte, der lever op til princippet om møbler, man kan gå omkring. Et æstetisk ’supermøbel’ i sig selv, der næsten svæver på en tilbagetrukket sokkel og med en bordplade i naturstenen quarzit.
- Der er en enkelhed i køkkenet - der er ikke skejet ud med specielle skuffefronter og den slags. I stedet er køkkenet blevet til en del af arkitekturen og en del af rummet. Og det det er da sjovere for os at være i et rum, der er tænkt som en helhed og en forstærkelse af arkitekturen, forklarer Anders Barslund.
Køkkenøen er køkkenets centrale midtpunkt med egetræsfronter og en lys bordplade i naturstenen quarzit, der skyder sig ud i et langt specialbygget spisebord. Køkkenøen står på en sokkel, der er trukket langt tilbage under møblet, så det nærmest står og svæver i rummet. Alt er specialbygget til huset i samarbejde mellem arkitekt Anders Barslund og Multiform.
Alt inventaret til køkkenet og alle husets øvrige indbyggede skabe og møbler er specialdesignet, og udspringer af arkitektens ide for huset. Der er lagt omsorg i alt lige fra fliser til træsorter og farver, som er udvalgt, så de taler ind i hinanden og appellerer til sanserne.
- Huset måtte ikke blive en hvid fremmedgørende æske, i stedet ville vi gerne finde nogle farvetoner, der taler godt sammen. Vi har fx givet loftet en mørkere nuance hvid end væggene, der har fået en blød kalkhvid. Herudover har vi taget udgangspunkt i gulvflisen, en kalksten fra Marokko, også som målestok for nuancerne til egetræet. Alle husets materialer blev lagt frem til et langt gennemsyn, inden vi valgte. Det har givet sammenhæng og en opblødning af kontrasterne, som igen giver en kæmpe oplevelse for øjet. Der er ikke noget, der stritter, og det er jo det hele arkitekturen handler om. Hvad vi vælger at give opmærksomhed, og hvordan vi påkalder os den, slutter arkitekt Anders Barslund.
Fakta om boligen
Her bor: Andreas og Heike
Projektet: Ombygget landejendom fra 1972
Størrelse: 250 kvm + ombygget lade på 120 kvm
Byggeår: 2017
Energitiltag: Tidssvarende isolering i gulv, nye 3-lags vinduer og en komplet nyisoleret tagetage. Huset opvarmes af jordvarme
En indbygget Gaggenau ovn og højskabe med masser af opbevaring fordeler sig i det ene ’supermøbel’ i køkkenet. Den grå nuance taler sammen med den smukke kalkstensflise fra Marokko, der flyder igennem hele huset.
Naturens frie plan
Mens tagetagen er indrettet til parrets arbejdspladser og et enkelt gæsterum, er husets nederste plan blevet omdannet til et åbent space med gennemtænkte ’supermøbler’, som arkitekten kalder dem.
- Når vi bevæger os rundt i naturen, bevæger vi os i det frie plan, og vi kan gå rundt om alle ting. Det har jeg arbejdet videre med i huset her, hvor jeg har etableret rum ved at sætte supermøblerne, de grå ’kasser’, der fungerer som ankere i huset. Der flyder altså det samme gulv rundt i hele huset, som du kan bevæge dig hele vejen rundt i.
Alle kvadratmeter er sat i spil. Heriblandt den uudnyttede tagetage, hvor der er blevet skabt en åben forbindelse til fra stueetagen, så begge husets etager får glæde af den visuelle oplevelse det er at bo under birkefinerloftet. Heroppe har Heike og Andreas fået etableret to hjemmearbejdspladser og et lille gæstesoveværelse i gavlen. Arkitekten har arbejdet meget med at trække lyset ned udvalgte steder, blandt andet over arbejdsbordet.
Der er ingen vægge, der standser dig, når du bevæger dig rundt i huset, kun skydedøre, der kan skubbes helt ud til ydermurene, og arkitekten har i stedet tænkt steder ind til ophold i husets frie plan. De to såkaldte ’supermøbler’ indeholder hhv. garderobe, kontor, viktualierum og køkkenskabe, mens det andet holder på trappen til overetagen, kosteskab, et gæstetoilet og en passage til master-soveværelset.
- Når vi mennesker går i skoven, søger vi ud mod lysningerne. Vi er nysgerrige væsener, der tiltrækkes af lys. Den præmis har jeg brugt til at få arkitekturen til at lede dig rundt i huset og skabe de rummelige oplevelser, vi gerne vil have. Jeg bruger den indbyggede nysgerrighed, vi er født med, til at lave fysiske rum, der imødekommer os som mennesker, fortæller Anders Barslund.
Der er adgang til master-soveværelset gennem et af husets ’supermøbler’, hvori der er integreret kosteskab, gæstetoilet og trappe til førstesalen. Ind mod soveværelset dannes supermøblets ene side af indbyggede skabe. Sengens gavl med indbyggede skabe på bagsiden er bygget i samme egetræ som de øvrige indbyggede elementer i huset, og det danner en smuk sammenhæng igennem hele huset.
Sådan er det at bo her
- Naturen betyder enormt meget for os, og vi følte stærkt for, at huset også indenfor skulle afspejle den og formidle noget af den følelse, vi har ude i naturen. Arkitekt Anders Barslund kender os, og mestrer virkelig kunsten at forstå og mærke, hvad der er vigtigt for os for derefter at forvandle det til arkitektur.
Jeg ville ikke have kunnet forestille mig, hvordan det er at bo i det færdige hus, før vi flyttede ind i det efter ombygningen. Her er en fantastisk afslappet atmosfære, og alle materialerne er så gode for sanserne. Farverne og materialerne formidler omgivelserne udenfor, og vi værdsætter alle de små detaljer hver eneste dag. Og så er det så funktionelt – det er som om huset fungerer af sig selv og lægger alt på plads.
Supermøblerne fungerer virkeligt i praksis, i den forstand at alt har sin plads og nemt finder derhen. Huset er som ét stort møbel i sig selv – men samtidigt føles det hverken koldt eller klinisk. I sidste ende handler det om farverne og materialerne, og alle der kommer her siger det samme – her er fantastisk hyggeligt, fortæller Heike.
I badet bryder den tapetserede væg med botanisk William Morris-tapet med husets ellers stille æstetik. Det er et effektivt virkemiddel, som gør badet til en helt ny oplevelse. Tapetet har fået syv gange lak, så den kan tåle fugten og vandet fra badeværelset.
Badekarret er lagt ned i gulvet, så man rent fysisk tager et skridt nærmere naturen udenfor vinduerne.
I den gamle lade er der indrettet gæsteværelser med eget lille tekøkken og bad, og mange af ideerne omkring de integrerede møbler, linjer og akser her er nærmest forstadier til den endelige løsning, der siden blev lavet i hovedhuset.
Bag den gyldne skydedør gemmer sig et gæsteværelse.
Huset ligger i smukke omgivelser på heden med græssende får og fine udsigter til naturen fra alle sider.
En landlig idyl er også årsagen til, at ægteparret Heike og Andreas ønskede at bevare det originale 70'er-hus i landbo-stil, frem for at rive det ned og bygge helt nyt. Den sortmalede træbygning overfor hovedhuset er den gamle lade, som var det første ombygningsprojekt arkitekt Anders Barslund hjalp parret med for snart ti år siden.